Anderhalf jaar geleden werd ik uitgenodigd om kennis te maken met de grotere broer van deze Veddan luidsprekers (Veddan Origin). Vanaf het eerste moment was ik onder de indruk van de immense live-ervaring die deze luidsprekers met zich meebrachten. De dynamiek en het gevoel dat de luidsprekers wisten over te brengen waren werkelijk indrukwekkend. Om hun unieke technologie, waarbij het geluid naar alle kanten uitstraalt, voor een groter publiek toegankelijk te maken, heeft het Veddan-team veel geïnvesteerd. En daar komt dan de Atom 6C luidspreker om de hoek kijken.

Het grote verschil met de originele versie is dat deze luidsprekers iets terughoudender zijn maar ze bewaren zeker nog dezelfde finesse. Bovendien is de Atom 6C een stuk goedkoper. Nieuw kosten deze een kleine 9.000 euro voor een paar.

Veddan Atom 6C Review luidspreker

Het zijn kleine luidsprekers van dezelfde ontwerper en min of meer met hetzelfde design, maar ze passen beter in elke luisterruimte. Persoonlijk vind ik ze dan ook heel mooi in onze luisterruimte staan. Het is tijd om de luidsprekers grondig te testen tijdens een luistersessie.

Benieuwd naar onze review video van de Veddan Atom 6C?

Technisch uitgelegd

In tegenstelling tot een traditionele luidspreker die het geluid recht naar je toestuurt, creëert Veddan een weergave die alle richtingen uitstraalt met een semi-omni-directionele magnetostaat. Dit effect, gecombineerd met een gedetailleerde geluidsweergave zorgt ervoor dat deze Veddan luidsprekers qua gevoel heel anders zijn dan de gemiddelde luidspreker. In dat gevoel ervaar je de fijne details van het geluid en dat resulteert in een groter geluidsbeeld. De reflecties in de akoestiek van de ruimte kunnen leiden tot een breder geluidsbeeld, wat de muziek of liveoptredens meer impact kan geven. Hoewel het hierdoor wellicht moeilijker wordt om individuele instrumenten te positioneren, kan dit juist zorgen voor een realistischer en meer meeslepende muziekweergave.

Veddan Atom 6C Review luidsprekerWat echt opvallend is aan de Atom 6C luidsprekers, is dat ze trouw blijven aan de ronde vorm van hun grotere voorganger. Deze ronde zuilen geven een prachtige uitstraling aan de luisterkamer. Het enige verschil is dat de kleinere versie geen LED-verlichting heeft, in tegenstelling tot de grotere variant.

De Atom 6C-luidsprekers hebben niet zo’n prominente basweergave als hun voorganger maar toch is de muzikale reproductie zeer geslaagd met een frequentierespons van 28 Hz tot 24 kHz. Dit komt door de twee relatief kleine, maar krachtige 7-inch woofers die aanwezig zijn. Maar waar de Veddan-luidsprekers echt uitblinken, is in de weergave van de hoge tonen. Met drie Ultra Fast Membrane (UFM) modules produceren deze luidsprekers hoge tonen met ongelooflijke snelheid en precisie, waardoor de muziek tot leven komt.

De Veddan-luidsprekers zijn standaard verkrijgbaar in zwart en wit. Beide hebben een onmiskenbaar, stijlvol uiterlijk. Op aanvraag zijn de luidsprekers verkrijgbaar in een breed scala aan kleuren. Met een gewicht van 17 kg per stuk en een hoogte van 69 cm en diameter van 25,5 cm, vallen deze luidsprekers niet alleen op vanwege hun prachtige geluid, maar tevens vanwege hun unieke verschijning.

Met een geluidsdrukniveau van 113 dB op 1 meter afstand en een versterkervermogen van 1050 watt, bieden deze actieve luidsprekers meer dan voldoende ‘power’, waardoor ze in staat zijn om op hoog volume te spelen. En als het gaat om aansluiting op een geluidsbron, zijn er bij de Veddan-luidsprekers verschillende opties. Je kunt ze draadloos aansturen in een resolutie van 24-bits en 96 kHz-verbindingen of via de XLR-kabel verbinden met een voorversterker die XLR-aansluitingen ondersteunt. De Veddan-luidsprekers zijn dus niet zomaar luidsprekers. We mogen gerust spreken van een volledige muziekinstallatie (luidspreker en versterker) waarbij je veel waar krijgt voor je geld.

Veddan Atom 6C Review luidspreker

Ten slotte, bij aanschaf van deze luidsprekers komen de mensen van Veddan ze persoonlijk inregelen in je luisterkamer om zo hun muziekweergave optimaal in te stellen in functie van je akoestiek. Bij het afleveren van de luidsprekers heeft André van Veddan ze mooi ingeregeld in onze luisterkamer. Zo waren we klaar op in optimale omstandigheden te luisteren naar de Veddan luidsprekers en te genieten van hun uitstekende geluidskwaliteit.

Veddan Origin Review – High End LuidsprekersVEDDAN ORIGINE review luidsprekers

Luistersessie

Veddan Atom 6C Review luidsprekerWe hebben verschillende  types muziek afgespeeld waaronder klassiek, jazz, blues en ook live performances om te kijken waar de luidsprekers goed uitblinken. Ook bij pop en elektro zetten de Veddan luidsprekers een uitstekende prestatie neer. Hieronder deel ik graag mijn persoonlijke ervaringen met de verschillende muziekstukken die we hebben afgespeeld. Het was zeer interessant om te horen hoe de Veddan Atom 6C luidsprekers elk detail van de muziek tot leven brachten, of het nu ging om de warme klanken van een klassiek strijkorkest, de improviserende solo’s van een jazzcombo, de rauwe emoties van een blueszanger of de elektronische beats van een dansnummer.

• So what van Miles Davis, album kind of blue (wereldberoemd)

Dit muziekstuk is werkelijk een referentie op het gebied van balans. Zodra je deze muziek afspeelt met de Atom 6C-luidsprekers, valt het op dat er ongelooflijk veel finesse naar voren komt. Elk fijn detail wordt sprankelend helder weergegeven, waardoor je alle nuances van de muziek hoort. Wat zo bijzonder is aan deze luidspreker is dat de muziekweergave zeer stabiel blijft en op een zeer zuivere en pure manier wordt weergegeven. Kortom, het was al een zeer indrukwekkende luisterervaring om te beginnen.

Daar waarbij de vorige Veddan luidsprekers een enorm krachtige baspower hebben, is dat bij de Atom 6C luidsprekers minder aanwezig. Hier zit de balans tussen bassen en hoge tonen natuurlijker en correcter over dan bij de grote luidsprekers. Typerend voor deze luidsprekers is dat zij het geluid naar alle kanten uitstralen. Je krijgt zo een open geluidsbeeld maar het is volgens mij moeilijker om de instrumenten een positie te geven binnen het geluidslandschap. Deze ervaring verschilt heel erg met luidsprekers die het geluid recht naar je toestralen. Bekende muziekstukjes worden op een andere manier ervaren. Of je dat leuk vindt, hangt af van persoonlijke smaak. Persoonlijk waardeer ik de openheid en de detaillering van de Veddan luidsprekers enorm. Als je op zoek bent naar de ultieme positionering zou ik wel opmerken dat het afstraalgedrag kan resulteren in iets minder diepte in de weergave.

Tijdens deze luistersessie draaien we de volumeknop zeer hoog. Maar het vermogen dat per luidspreker aanwezig is, geeft voldoende stabiliteit en ook voldoende rust om heel gecontroleerd de muziek in de ruimte weer te geven.

We kunnen concluderen dat So what van Kind of Blue van Miles Davis zorgde voor een zeer aangename kennismaking met de Veddan luidsprekers.

• Don’t Worry About Me van Francis

De zuivere stem van Francis komt direct bij je binnen en valt op door de verfijnde detaillering die de luidsprekers weten te reproduceren. Door reflecties in de ruimte klinkt de klank echter anders dan ik gewend ben van direct stralende luidsprekers die het geluid rechtstreeks op mij af sturen. Het komt anders over dan ik gewend ben en het biedt een unieke luisterervaring. De finesse en controle die elk detail in de stem belichamen, zijn aanwezig, maar door de reflecties ontstaat er toch een andere klankkleur. Het is zeker de moeite waard om de Veddan Atom 6C luidsprekers te beluisteren en te ervaren.

Zodra de eerste toetsen van de piano worden aangeslagen, opent het nummer zich volledig en word je als luisteraar meegenomen in de krachtige klanken die uit de Veddan Atom 6C luidsprekers stromen. De luidsprekers reproduceren de pianoklanken op een sublieme wijze, met een vette en volle klank die je niet zou verwachten van relatief kleine luidsprekers. Dit getuigt van het vermogen en de afstraling van deze Veddan luidsprekers, die een mooie balans weten te creëren. De controle en finesse van de muziekweergave is opnieuw opvallend, met een open geluidsbeeld. Het enige nadeel is dat het afstraalgedrag de kleuring van het geluid kan beïnvloeden, afhankelijk van de opstelling in de ruimte.

Veddan Atom 6C Review luidspreker

• Dance macabre in de versie van Charles Dutoit

Dance Macabre is een klassiek nummer dat ik graag afspeel als referentie bij het beluisteren van muziek. En de Atom 6C-luidsprekers laten hier volledig zien wat ze waard zijn. Ik heb maar weinig luidsprekers van deze prijsklasse gehoord die zo goed het live gevoel van een concert kunnen nabootsen. De openheid, dynamiek, detaillering en balans tussen de instrumenten zijn subliem. Bovendien bezitten de luidsprekers de controle om het geluidsbeeld stabiel te houden. Menig liefhebber van klassieke muziek zou hier zeker zijn gading in vinden.

Een kleine aanvulling op Dance Macabre wil ik nog geven. In het begin wordt het nummer prachtig en gedetailleerd weergegeven en wanneer alle instrumenten samen spelen, wordt er een rijkdom aan informatie overgebracht. Hoewel de instrumenten in dynamische stukken enigszins in elkaar overlopen, blijft de weergave zeer goed en indrukwekkend. Het brede geluidsbeeld geeft een intense live-ervaring die je meesleept in de muziek.

• Devil inside van INXS

Wanneer ik luister naar deze muziek uit de jaren 80, met rock en pop invloeden en vlugge beats, dan valt me direct op hoeveel detail erin zit. De muziek raakt me en sleept me mee met de beat. Hoewel ik deze luidsprekers zeer waardeer, vind ik het creëren van diepe bassen soms een uitdaging voor de Veddan Atom 6C. Het stereobeeld is prachtig en de controle over dit muziekstukje is uitstekend, dus al met al blijft het een topluisterervaring.

• Andere nummers

Het reggae/dub nummer “International Observer Popcorn Slavery” wordt werkelijk geweldig weergegeven door de Veddan Atom 6C-luidsprekers. Ze hebben een mooie controle over het geluid, waardoor elk detail tot in de diepte wordt weergegeven. Het open geluid geeft een gevoel van vrijheid, terwijl de diepgang van de muziek je in gedachten meevoert naar verre oorden.

En dan hebben we “Age of Anxiety” van Arcade Fire, een nummer dat werkelijk fantastisch klinkt met deze luidsprekers. Wat me meteen opviel, was de piano die op een zeer natuurlijke manier werd weergegeven. Het geeft een gevoel van warmte en comfort, waardoor je jezelf helemaal kunt laten gaan in de muziek.

Besluit van de luistersessie

In eerste instantie leken de Atom 6C luidsprekers vooral uit te blinken bij jazz, blues en klassieke muziek, maar tot mijn grote genoegen presteerden ze ook bijzonder goed bij pop- en elektronische muziek. De Veddan luidsprekers zijn werkelijk uniek in hun soort. Ze onderscheiden zich door hun opmerkelijke openheid, controle in de hoge tonen en subtiliteit in de muziek. Bovendien is hun design echt vernieuwend en de actieve versterker kan muziek op hoog niveau weergeven, vooral gezien de prijsklasse. Het is duidelijk dat deze luidsprekers enorm goed presteren bij klassiek, jazz en blues, vooral als het gaat om een live weergave waarbij elk klein detail van de muziek moet worden opgemerkt. Dat is waar ze uitblinken. Het feit dat het geluid alle kanten uitstraalt kan zowel positief als negatief worden ervaren. In vergelijking met de vorige luidspreker heeft Veddan een betaalbare installatie op de markt gebracht en deze unieke technologie toegankelijker gemaakt voor iedereen.

Veddan Atom 6C Review luidspreker

Kortom, ik heb zeer hard van deze luistersessie genoten. Als je ziet dat je een dergelijke muziekinstallatie verkrijgbaar is voor 8900 euro, dan vind ik dat een sterk staaltje van Nederlandse technologie. Ik ben er van overtuigd dat een heleboel klassiekliefhebbers en jazzliefhebbers mijn mening zullen delen als ze naar deze luidsprekers luisteren.  Het is zeker de moeite waard om eens te deze Veddan Atom 6C luidsprekers te ervaren, misschien is dit wel de ideale aanwinst voor jouw luisterruimte.

Een klein minpuntje dat ik heb opgemerkt bij de Veddan-luidsprekers is dat je bij het inschakelen heel zachtjes het geluid van de ingebouwde ventilatoren kunt horen maar Veddan werkt eraan om dit op te lossen.

Kortom, de Veddan-luidsprekers zijn een uitstekende keuze voor muziekliefhebbers die op zoek zijn naar een luidspreker die niet alleen een verbluffende geluidskwaliteit biedt, maar ook een stijlvol ontwerp heeft en kan worden aangepast aan jouw luisterruimte. Of je nu geniet van klassieke muziek, jazz, rock of elektronische muziek, deze luidsprekers zullen je niet teleurstellen.

Voordelen

• Compacter formaat: de kleinere Atom 6C luidsprekers zijn ontworpen om beter te passen in elke luisterruimte dan hun grotere voorgangers, zonder concessies te doen aan de geluidskwaliteit.
  • Semi-omni-directionele magnetostaat: in tegenstelling tot traditionele luidsprekers die het geluid recht naar je toe sturen, creëert Veddan een weergave die alle richtingen uitstraalt met deze technologie. Dit zorgt voor een groter geluidsbeeld.
  • UFM-modules: met drie Ultra Fast Membrane (UFM) modules produceren de luidsprekers hoge tonen met ongelooflijke snelheid en precisie, waardoor de muziek tot leven komt.
  • Versterkervermogen: met een geluidsdrukniveau van 113 dB op 1 meter afstand en een versterkervermogen van 1.050 Watt, bieden deze actieve luidsprekers meer dan voldoende ‘power’, waardoor ze in staat zijn om op hoog volume te spelen.
  • Aansluitingsmogelijkheden: de Veddan-luidsprekers zijn verkrijgbaar met verschillende opties om draadloos aan te sturen of via XLR-kabel te verbinden met een voorversterker die XLR-aansluitingen ondersteunt. Hierdoor zijn het niet zomaar luidsprekers, maar een volledige muziekinstallatie waarbij je veel waar krijgt voor je geld.

Nadelen:

• Persoonlijke smaak: de semi-omni-directionele magnetostaat technologie kan een groter geluidsbeeld en meer impact creëren, maar sommige mensen geven de voorkeur aan een meer gerichte weergave van het geluid, afhankelijk van hun persoonlijke smaak en voorkeuren.

Veddan Atom 6C

8.5

8.8/10