Testfase met muzikale indrukken
Wat meteen opvalt is dat The Rosa Signature erg smal, strak en schattig oogt. Klein maar fijn? Dat zal de testfase snel uitwijzen! De slanke behuizing is 90 cm hoog en de vier vrij kleine en identieke units zijn onder mekaar opgebouwd en worden verbonden door ringen rondom de units. Achteraan is de speaker wel behoorlijk diep. Maar vooral de mooie looks met veel schuine vlakken vormen een echte esthetische meerwaarde. Er is de mogelijkheid tot single wire, dus je kan de speaker in zijn geheel aansturen via één kabel.
We vatten de testfase aan met Diana Krall en haar album Love Scenes. We luisteren naar het zeer ritmische nummer ‘My Love’ dat begint met vingergeknip en een leuke tussenkomst van een contrabas. Wat meteen opvalt is dat de speaker erg homogeen klinkt met de lage, midden en hoge tonen die mooi geïntegreerd zijn. Het laag is vol en diep, de contrabas wordt mooi neergezet in de ruimte en de speakers zetten een knappe ruimtelijke afbeelding neer. Hierdoor krijg je nooit het gevoel dat de speakers het geluid produceren, want het hangt allemaal mooi los in de kamer. Ook de stem hangt tussen de speakers en er is voldoende afstand en diepte tussen de verschillende instrumenten. We horen heel veel detail en dat is erg aangenaam met de contrabas. Het is niet zo dat je met je neus op de snaren zit, maar je krijgt wel heel veel emotie mee en dat is heel leuk.
Vervolgens luisteren we naar Christy Moore met zijn Britse Folk album Listen en het nummer ‘Shine On You Crazy Diamond’. Je hoort meteen de delicatesse van de stem, die heerlijk dik en rokerig is. Dat komt allemaal mooi tot uiting met tal van fijnzinnige details als bijvoorbeeld mondbewegingen. Er zit ook voldoende volheid in het laag en de diepte wordt mooi neergezet. De instrumenten klinken heel harmonisch en vrij en de song komt met heel veel energie over. De speaker bewijst dat hij goed communiceert met veel kracht naar de onderkant.
Dan mag Jean Guillou zich laten horen op het grote orgel van de toonhallen in Zurich. We luisteren op de CD naar het werk ‘Pictures at an Exhibition’. Hiermee kunnen we nagaan wat het bereik in de diepte is van de speaker. Het verdict? Gezien de beperkte afmetingen en plaats die dit toestel inneemt is dit buitengewoon … Pijporgel noten worden met enorm veel transparantie neergezet en je krijgt het gevoel alsof je naar een hoog kerkorgel aan het luisteren bent, terwijl de speaker amper 90 cm hoog is. The Rosa Signature beschikt over een enorm projectievermogen, ook naar boven toe. Het laag wordt naadloos neergezet, met voldoende kracht en gebundelde energie en toch komen ook de laagste noten aan bod.
Dhafer Youssef laat met zijn album Malak heel wat Arabische songs horen waaronder ‘Tarannoum’. Dat wordt a capella gezongen, met ondersteuning van een contrabas. Hiermee kan je dan weer het dynamische bereik van de speaker vaststellen, met de stem die bijzonder knap is opgenomen met veel draagvlak. De stem is ook heel open gemixt waardoor je de galm er rond heel goed hoort door de speaker. De contrabas zit meer naar onder toe qua projectie, wat het dynamische bereik van de speaker in de verf zet. Zo loopt het volume van de stem en de assistentie van de contrabas verder op tot een zeer hoge piek, waar het bij minder goede systemen gewoon vastloopt en de stem en de contrabas al snel op elkaar plakken. Hier is nergens sprake van gebrek aan resolutie of vermogen, met de contrabas die mooi onderaan blijft en de stem die erbovenop geprojecteerd wordt, zelfs bij toename van volume.
Mstislav Rostropovitsj, werelds vermaardste contrabasspeler, laat het beste van zichzelf horen met een zeer bekend stuk van Bach met vioolcello. Ideaal om de natuurlijkheid en originaliteit van het instrument te testen. Resultaat? Het wordt absoluut met verve neergezet! Je hoort echt die klankkast en de cello in zijn geheel. Alles komt mooi tot z’n recht in de ruimte, met voldoende lucht rond het instrument, wat dan weer diepte geeft. Er wordt echt een performance neergezet en opnieuw komen de knappe communicatie skills van de speaker aan bod met meer klemtoon op het muzikale gebeuren. Zo hoor je echt het strijken van de snaren, kortom, alles wordt met veel klemtonen en nuances neergezet en dat pakt je als luisteraar echt beet. De tweeter draagt daar perfect zijn steentje toe bij en zorgt voor nog meer voordeel.