Testfase
Over naar Sheffield Lab Drum & Track Disk boordevol drumimprovisaties. We merken meteen een enorme power, drive en snelheid in de laagweergave. Het beuken op de grote trom wordt met uiterste precisie neergezet en er wordt voldoende power uit de luidspreker geproduceerd. Ook de timbres zijn heel verdienstelijk, met veel gevoel en microinformatie. Bij de cimbalen merk je wel het verschil tussen een soft dome tweeter of bv. een diamantentweeter. Zo slaagt die laatste er toch net iets meer in om glans en schijn te geven aan die cimbalen. Maar dat is natuurlijk ook een kwestie van persoonlijke smaak en gewoonte. Het is slechts een klein puntje van kritiek, dat wellicht ook opgelost kan worden met alternatieve bekabeling.
Lisa Ekdahl heeft samen met The Peter Nordahl Trio het album Back to Earth opgenomen dat we ook even beluisteren. En dan vooral de track ‘Nature Boy’ waarbij de delicate stem van Lisa prachtig in de ruimte wordt geprojecteerd. Ook het trio met piano, contrabas en percussie staat mooi gepositioneerd in de ruimte met voldoende lucht. In de diepte is een nette gelaagdheid vast te stellen, waardoor het een smaakvol muzikaal geheel wordt. Puur genieten! Bij hogere noten valt het wel weer op dat we iets meer schijn gewend zijn.
Terug naar klassiek met Pieter Wispelwey aan de cello en Dejan Lazic aan de piano die een Beethoven Sonate brengen. Perfect testmateriaal dat we vaak gebruiken om sets aan de tand te voelen. Maar voor het eerst merken we echt die speelvreugde en positieve wisselwerking op tussen Pieter en Dejan. Ook het communiceren en versterken van de viool en de cello komt sterk naar voor, wat wederom bewijst dat we met een zeer kwalitatieve speaker te maken hebben. Je krijgt echt een vertolking te horen met enorm veel bezieling en een hart op de juiste muzikale plaats. We hebben het nummer ook volledig uitgeluisterd omdat het echt je aandacht grijpt en vasthoudt.
Met Michel Jonasz en het nummer ‘La Fabuleuse Histoire de Mister Swing’ grijpen we terug naar het zwaardere werk, met veel drum en een zware basgitaar. Er zit zoveel energie in het nummer dat bij minder goede speakers het laag helemaal vol zou lopen en er geen definitie meer overblijft. Maar niets is minder waar bij The Rosa Signature! Elke pluk aan de snaar wordt met bijzonder veel kracht aan de onderkant neergezet waardoor het een mooi fundament vormt waarop de rest van het nummer wordt neergezet. De stem van Jonasz hangt ook mooi los van het geheel. Hiermee wordt opnieuw het projectievermogen van de speaker in de verf gezet, die de muziek ontrafeld en een zodanig leuke muzikale sfeer creëert, waardoor je helemaal in de muziek gezogen wordt.
Last but not least trommelen we nogmaals Youn Sun Nah op met het prachtige nummer ‘La Chanson d’Hélène’. Het oplossend vermogen van de speaker steelt opnieuw de show en ook het niveau van resolutie is echt iets wat we nog niet vaak zijn tegengekomen in dit prijssegment. Je krijgt zoveel inkijk in het muzikale gebeuren voorgeschoteld. Er zitten ook een pak meer details dan verwacht in de stem. De openheid van de muziek zorgt er gewoon voor dat je met je neus op de instrumenten en op de totale muzikaliteit zit.