Af en toe word je uitgedaagd. Uitzonderlijk word je op je plaats gezet.
Je gaat niet de klassieke review lezen, nee! Ik neem je mee op mijn ontdekkingstocht. Het is er één van dalen en ravijnen, van momenten van twijfel, momenten van ‘WTF’ en uiteindelijk het vinden van de ‘graal’ om hem daarna terug kwijt te raken.
Je leest het hoe, het waarom, de openbaring én de catharsis.

Enkele maanden geleden kreeg ik de Antipodes KALA 50 voor een uitgebreide test en annex review geleverd. Op het eerste zicht dus een soort ‘muziekserver of streamer’, een veredelde NAS of zoiets. Buiten het feit dat het merk Antipodes mij totaal niets zegt en ik van mezelf toch denk dat ik na al die jaren wel over zowat elk merk ooit iets heb gehoord of gelezen, zegt het mij totaal niets… Maar OK, het zal wel weer iets nieuws zijn zeker.

Antipodes Kala 50 review
Via mijn grote vriend Google vind ik onmiddellijk de firma terug. Antipodes blijkt een Nieuw-Zeelands bedrijf te zijn dat zich vanaf 2009 reeds op ‘server-streamers’ heeft toegelegd. Ok, een veredelde NAS voor muziek dus. Wel interessant is dat ze in hun productie groene principes hanteren en bv het energieverbruik gecompenseerd wordt met zonnepanelen op hun dak. Antipodes, dat heeft toch ook een andere betekenis? Inderdaad (Wikipedia) Antipodes zijn twee punten, tegenover elkaar gelegen aan weerszijden van de wereld. Nieuw-Zeeland ligt idd helemaal aan de andere kant van onze bol. Prachtig eiland trouwens.
Ik weet ook steeds graag waarom mensen doen wat ze doen en op welke manier ze dat proberen in de wereld te zetten.

Antipodes Audio WAT ONS LEIDT
Technologie is slechts het hulpmiddel
Geluidskwaliteit is slechts de enabler
Het enige doel van muziek
Is uw emotionele reactie erop
Wij delen dat doel

Antipodes Audio WAAR WIJ NAAR STREVEN
Om hoogwaardige audioproducten en -diensten te leveren
Die de emotionele voldoening van onze klanten vergroten
Elke keer dat ze thuis naar muziek luisteren

Mooi gezegd, maar bij mij komt het wat zweverig over. Emotie is iets persoonlijks en ik verbind dat nu niet direct aan een muziekserver. (tipje vd sluier: ik ga deze woorden serieus moeten inslikken…)

Antipodes Kala 50 review

Na de website van Antipodes en nog een aantal artikels over hun producten gelezen te hebben vat ik het, op dat ogenblik, als volgt samen.

De Antipodes KALA 50 is een state-of-the-art muziekserver/streamer die zich onderscheidt door zijn ongeëvenaarde geluidskwaliteit en geavanceerde technologie. Het apparaat maakt deel uit van de prestigieuze KALA-serie en integreert de nieuwste innovaties die zijn ontwikkeld onder het Antipodes OLADRA-project. Dit project heeft als doel om de ultieme digitale muziekervaring te creëren door verfijning, dimensionaliteit, dynamiek, timbre en resolutie te optimaliseren.

Architectuur en functionaliteit

De Antipodes KALA 50 is een high-end muziekserver die opvalt in de digitale audiowereld vanwege zijn geavanceerde ontwerp en prestaties. Hij beschikt over een unieke architectuur die bestaat uit drie afzonderlijke, geïsoleerde computercomponenten: één voor servertaken, één voor afspeelfuncties en een derde voor zijn digitale uitgangen. Elk onderdeel wordt aangestuurd door zijn eigen ruisarme voeding, wat zorgt voor een schone en hoogwaardige signaalverwerking. Deze configuratie zorgt voor een geoptimaliseerde geluidskwaliteit, vermindert ruis en jitter en biedt een natuurlijkere en levensechte audio-ervaring. Eén van de belangrijkste kenmerken is het vermogen om verschillende server- en spelertoepassingen te verwerken, waaronder Roon, HQ Player en Squeezelite, etc, waardoor gebruikers flexibiliteit hebben afhankelijk van hun voorkeuren.

Antipodes Kala 50 review

De KALA 50 beschikt over een revolutionaire opbouw met drie gescheiden verwerkingsmodules, die elk een specifieke functie vervullen binnen het weergaveproces van audio:
Server-module: Deze krachtige module beheert je muziekcollectie en streamingdiensten. Het converteert internetstreams en bestanden naar perfect getimede audiosignalen en doet dit zonder verlies van kwaliteit, zelfs bij intensieve DSP-processen.
• Player-module: Deze module draait de afspeelsoftware en verwerkt de digitale muziek in een ruisarme omgeving, wat leidt tot een schonere en natuurgetrouwe digitale output. Het apparaat ondersteunt verschillende afspeelopties.
Reclocking-module: De reclocking-engine zorgt voor uitzonderlijk nauwkeurige digitale uitgangen via Direct Ethernet, S/PDIF, AES3 en I2S, waarbij het signaal wordt geïsoleerd en herklokt voor maximale precisie in de muziekweergave. Vooral de USB-audio-uitgang is van zeer hoge kwaliteit. Ovengestuurde klokken zorgen voor een extreem nauwkeurige timing in de digitale audiotransmissie.

Antipodes Kala 50 review

Ik hoor het je denken beste lezer, ovengestuurde klokken, wat is dat in hemelsnaam? Weer een Google-vertaling zeker.
Wel, het is de beste vertaling voor ‘oven-controlled clocking’. Lees even mee.
The OCXO, which stands for Oven Controlled Crystal Oscillator, provides optimal frequency stability by heating an SC-cut crystal and critical circuitry to a single temperature and maintaining that temperature over a range of environmental temperature changes.

Dus een OXCO levert, op dit ogenblik, de meest stabiele frequentie voor het klokken van digitale signalen. Eerlijk? Ik heb hier nog nooit over gehoord. Maar het blijkt wel degelijk zo te zijn, state-of-the-art dus.

Antipodes KALA 50 review – De test

De Antipodes KALA 50 wordt geleverd in een stevige doos. Met zijn 18,5 kg is dat ook wel nodig. Uitgepakt blijkt zich alles in een stevige uit aluminium gefreesde behuizing te bevinden mét speciale resonantie opslorpende voetjes .
De voorzijde oogt spartaans met een grote aan/uit knop en 2 kleine status LED’s. Op de achterzijde bevinden zich vanzelfsprekend alle aansluitingen.
De echte test begint wanneer ik de KALA 50 aansluit op mijn thuis-netwerk via een ethernet kabel.
Ik laat de online tool van Antipodes het toestel automatisch zoeken. Geen succes. Dan via de eigen app van Antipodes. Idem, no go. Uiteindelijk gebruik ik een eigen software om het IP-adres te zoeken dat mijn router aan het toestel heeft toegekend. Daar vind ik inderdaad een adres.
Via de browser tracht ik de KALA 50 op dat ip-adres te bereiken. Lukt niet.
Uiteindelijk na tal van pogingen beslis ik elk netwerktoestel: de router, een firewall en een netwerkswitch te herstarten. De lezer kan zich inbeelden dat mijn enthousiasme zich ondertussen in één of ander diep dal bevindt. Daglicht is nog amper te zien. Murphy lacht…

Antipodes Kala 50 review

Maar jawel, na de herstart kan ik de KALA 50 netjes via de browser bereiken en zie ik een mooie, zij het wat technische, gebruikersinterface. Hier zie ik dan ook dat de mediaserver en de player aparte ip-adressen hebben. Het ip-adres van de server blijkt echter een adres te zijn dat buiten het bereik van mijn eigen netwerk ligt. Ik weet het, dit wordt knap technisch, maar laat ik het hierbij houden: het werkt niet! Ik kan de server niet bereiken.
WTF ! Moet dit een high-end, state-of-the-art media server voorstellen? Ik heb al veel Synology’s, QNAP’s en andere media servers geïnstalleerd, maar dit is dè ultieme faalervaring. U kan het zich al voorstellen. Mijn goesting om dat ding terug in zijn doos te kieperen is groot.

Na overleg met de invoerder, neem ik dan maar rechtstreeks via mail contact met het support-team van Antipodes, in Nieuw-Zeeland!
Ik denk nu te weten wat Mozes dacht aan de rand van de Rode Zee na enkele jaren in de woestijn uitgedroogd te zijn. Verdorie! Waarom ben ik hier in godsnaam aan begonnen? Eerst alleen zand, nu alleen water.

Groot is mijn verbazing wanneer ik snel een reactie krijg van Antipodes met de vraag om een kleine online ondersteuningssoftware op mijn pc te installeren. En ja, de Rode Zee opent zich vanuit Nieuw-Zeeland. Een medewerker neemt online de controle over de KALA 50, doet zijn ding en na een kwartiertje herstart de server zichzelf en alles werkt!
Achteraf blijkt het een probleem te zijn met een incompatibiliteit tussen IPv4 en IPv6 adressering via mijn internetprovider. Een softwareaanpassing in de KALA 50 is de oplossing.

Antipodes Kala 50 review

Beste lezer, als dit Chinees voor je is, geen erg. Antipodes heeft het probleem zelf opgelost, snel en efficiënt. Dàt is het belangrijkste!

Deze KALA 50 was ook niet splinternieuw en was op een aantal andere plaatsen reeds in een netwerk gedropt. Met alle gevolgen van dien, zoals het probleem dat ik ondervond. Ik kan in elk geval bevestigen wat de invoerder me vertelde: dit is geen toestel om zomaar ‘online’ te kopen en zelf te installeren. Dit laat je door een ervaren Hifi-specialist (de verkoper) thuis installeren en configureren. Jij zal dan met dit soort van problemen nooit geconfronteerd worden. Voor mij is het belangrijkste punt dat Antipodes je technisch rechtstreeks én online kan en wil ondersteunen. En dat brengt Antipodes op een eenzame hoogte inzake kwaliteit & service!

Maar goed, ondertussen heb ik dat ‘ding’ nog steeds niet gehoord.
Mijn testinstallatie bestaat uit een DarTZeel LHC-208 versterker met Audel Magika MK2 speakers.
De DarTZeel LHC-208 is een geïntegreerde versterker, netwerkspeler en DAC, ontworpen om digitale muziek van hoge kwaliteit te verwerken.
Uitgangsvermogen: 200 watt RMS bij 8 ohm
Frequentiebereik: 7 Hz – 170 kHz, +0, -3 dB.
Totale harmonische vervorming (THD): Minder dan 1% van 7 Hz tot 77 kHz.
Signaal-ruisverhouding: meer dan 105 dB.
Het apparaat ondersteunt DSD256 en 24/384 PCM-formaten.

Antipodes Kala 50 review

De Audel Magika MK2 zijn 2.0 bass-reflex luidsprekers met hoogwaardige componenten. Ze bevatten een 5,5-inch Curv-woofer en een softdome-tweeter, met een frequentiebereik van 40 Hz tot 25.000 Hz en een crossover-punt van 2400 Hz. De gevoeligheid is 87 dB.

Hiermee ga ik aan de slag. Eerst en vooral laad ik een aantal tracks in FLAC-formaat op de harde schijf (SSD) van de KALA 50. De KALA 50 heeft reeds de nieuwste Antipodes AMS v5.0.0 software geïnstalleerd. Het knappe van deze software is dat het echt een platform is van waaruit een aantal items kunnen worden gelanceerd. Antipodes biedt geen eigen muziekbibliotheek of afspeeltoepassing, maar biedt een platform voor de beste beschikbare toepassingen in de markt.

De KALA 50 kan bijvoorbeeld Squeeze, Roon, Squeeze Player met Roon Server, HQPlayer, HQPlayer met Roon Server, MPD met MinimServer, MPD met MiniDLNA, MPD met Squeeze Server draaien. Heb je geen idee wat te gebruiken? Als je de nodige abonnementen hebt kan je naadloos tussen de verschillende platformen switchen.
Ik kies voor de Squeeze Player met Roon Server. Vanop mijn smartphone kan ik probleemloos alles bedienen.

Ik start met de Noorse Anette Askvik en haar absoluut meesterwerkje ‘Liberty’ uit haar gelijknamig album.
Ik ken dit nummer zeer goed en hoor onmiddellijk een aantal duidelijke verschillen. Op de één of andere manier is Anette’s stem veel aanweziger, lijkt het alsof ze zelf in mijn luisterruimte aanwezig is. Ik hoor details in het timbre van haar stem die ik tot hiertoe nooit gehoord heb. Ook de sax in het nummer krijgt een heel andere dimensie. Om zeker te zijn speel ik het nummer nog eens af met als bron hetzelfde bestand in FLAC via mijn Synology. Oei! Dat had ik beter niet gedaan. Het verschil lijkt nog het meeste op een onscherpe foto. Je weet wat er staat maar je hebt geen detail. Zo ook Anette’s stem, alle zalige details die ik zonet hoorde zijn verdwenen. Alles lijkt vlak, 2-dimensionaal waar de KALA 50 een compleet 3-dimensionaal klankbeeld creëert.

Antipodes Kala 50 review

Enige tijd geleden heb ik nog een absoluut meesterwerkje ontdekt. ‘Hotel California’ door de Eagles maar dan in een live versie ‘Live on MTV’ uit 1994. Deze prachtige en unieke opname met een Spaans tintje geeft zowel de stem van Don Felder, de gitaren evenals de verschillende andere instrumenten over het volledige spectrum weer. In dit nummer is er een duidelijk aanwezige bas die op sommige systemen tot een overdreven weergave leidt. Wat de KALA 50 met deze song doet begrijp ik niet. Vanaf de eerste tonen hoor ik een rijkdom en reliëf die totaal nieuw voor me zijn. Het is moeilijk onder woorden te brengen welk verschil je juist hoort, maar het klinkt échter, realistischer en brengt je veel meer in connectie met de muziek. Ik ben een absolute liefhebber van live concerten. Af en toe slaag ik er ook in om vanop het podium concerten mee te beleven. Daardoor weet ik hoe anders muziek op het podium klinkt in vergelijking met hetgeen wat het publiek front-stage hoort. Dezelfde ervaring heb ik met de KALA 50. Hij slaagt erin de muziek weer te geven alsof je er live bij staat. Ik begrijp het opeens ‘Antipodes Audio WAT ONS LEIDT:’ Het enige doel van muziek ‘Is uw emotionele reactie erop’.

Eén van mijn favoriete tracks om de kwaliteit bij een luistertest te beoordelen is ‘Slave to the Rythm-The hot Blood Version’ van Grace Jones uit haar geweldige CD ‘Private Life’.
De mixing van deze song is fenomenaal. Elk instrument is kraakhelder in deze geweldige opname. Reeds enige tijd is dit één van mijn favoriete songs om high-end hifi apparatuur te testen. Deze song start met een ritme dat strak aangehouden wordt en waar verschillende instrumenten elk hun eigen input geven. De KALA 50 produceert hier een klankbeeld dat eenvoudigweg betoverend is. Je staat tussen de instrumenten en Grace staat voor je te zingen. Een kippenvelmoment, van emotie gesproken.

Dan even iets rustiger: Chris Jones met ‘No Sanctuary Here’. De gitaar samen met de stem van Chris en de donkere mannenstemmen bereiken een perfecte harmonie. Hier hoor ik ook waar het verschil ligt. De tonaliteit is exact juist, de transparantie en klaarheid van de muziek zijn adembenemend. Hoe de KALA 50 dit klaarspeelt is me een raadsel, maar de speciale voeding voor de individuele onderdelen en de exacte herclocking van het digitale signaal zullen zonder twijfel hun rol spelen.

De rest van de avond en alle volgende luistersessies ervaar ik in een roes van genot door prachtige muziek te ervaren via een muziekserver van absolute topkwaliteit.

Antipodes Kala 50 review

Antipodes KALA 50 review – Het AV2D oordeel

Geluidskwaliteit en technische specificaties
De Antipodes KALA 50 staat voor een indrukwekkende geluidskwaliteit. Het apparaat levert een breed, diep en dynamisch geluidsbeeld met een zéér hoge resolutie. Dit zorgt voor een realistische en levendige weergave van instrumenten en stemmen, waarbij elk detail wordt blootgelegd zonder afbreuk te doen aan de muzikaliteit. Ik apprecieer de KALA 50 vooral vanwege zijn vermogen om “authenticiteit” en “emotie” in de muziek tot uiting te brengen, met een ongeëvenaarde precisie in zowel de hoge als lage frequenties
Onder de specificaties van de KALA 50 vallen:
• Ondersteuning voor PCM-formaten tot 32-bit/768kHz en DSD512 via USB-uitgang.
S/PDIF-uitgangen ondersteunen PCM tot 24-bit/192kHz en DSD64 via RCA en BNC.
AES3 en I2S-uitgangen leveren respectievelijk PCM tot 24-bit/192kHz en DSD256.
• Een Directstream uitgang die via een netwerkkabel rechtstreeks naar een Renderer module kan in bv een MSB DAC
• Tot 24TB (24.000GB) aan uitbreidbare opslag door middel van eenvoudig te installeren SSD harde schijven (max. 3)

Antipodes Kala 50 review

Ontwerp en gebruikerservaring
Het ontwerp van de Antipodes KALA 50 is volledig gericht op gebruiksgemak en hoge kwaliteit. De behuizing is vervaardigd uit massief aluminium, wat zowel duurzaamheid als geluidsisolatie bevordert. Het passieve koelsysteem zorgt bovendien voor stille werking zonder ventilatoren, wat essentieel is voor een ongestoorde luisterervaring. De bediening kan eenvoudig worden uitgevoerd via een PC, laptop, tablet of smartphone, waarmee alle functies, zoals netwerkstreaming, worden gecontroleerd.
Daarnaast biedt de KALA 50 veelzijdige aansluitmogelijkheden, waaronder USB-audio, S/PDIF, AES3 en I2S, waardoor je hem moeiteloos kan integreren in je bestaande audiosysteem. Je kan ook rechtstreeks streamen via Direct Ethernet of muziek uploaden en opslaan vanuit je netwerk naar de ingebouwde muziekserver.

Alle mensen die de toestellen van Antipodes reeds gebruikt hebben blijken unaniem in hun oordeel. Gebruikers ervaren een duidelijke verbetering in geluidskwaliteit, met name in vocale helderheid en basdetail. De natuurlijkheid van het geluidsbeeld bootst de warmte van analoge audio na. De KALA 50 blijkt een aantrekkelijke optie voor de audio-liefhebber die zowel op zoek is naar zowel high-end streaming als naar het weergeven van lokale digitale bestanden uit hun eigen muziekcollectie.

Prijs en marktpositie

De Antipodes KALA 50 bevindt zich in het premium segment van muzieksystemen. Prijzen zitten in het +20.000,- euro segment. Dit weerspiegelt de high-end functionaliteiten en bouwkwaliteit van het apparaat. Ondanks deze prijs wordt het door experts gezien als een uitstekende investering voor de audio-liefhebber die het hoogste niveau van geluidskwaliteit wil bereiken.

Antipodes KALA 50 review – Conclusie

De Antipodes KALA 50 is een ware gamechanger in de wereld van muziekservers, waarbij technologie, ontwerp en geluidskwaliteit samenkomen om een uitzonderlijke luisterervaring te creëren.

Tot slot nog even mijn ‘catharsis’. Tot nu toe heb ik me nog nooit zo geërgerd aan een toestel om het daarna zo onvoorwaardelijk te appreciëren. Zelden heeft een toestel zo een diepe impact op mijn muziekbeleving veroorzaakt.
Ik blijf nu achter met een probleem. Ik weet hoe goed muziek zou kunnen klinken mèt een Antipodes en ik heb er geen meer …

Antipodes KALA 50

+20.000,- euro (afhankelijk vd grootte vd SSD's)