Door het overschot aan vermogen dat op elk moment aanwezig is krijg je een weergave in een oase van rust. Alles klinkt ‘zacht’ en aangenaam. Het geluid wordt niet gepusht en wordt juist neer gezet. Dankzij die vermogensreserve is de versterker heel goed in staat om een holografisch geluidsbeeld neer te zetten. Op dat moment schakel je over van een 2d televisie naar een 3d televisie, die vergelijking past het best. Dit driedimensionaal geluidsbeeld gaat heel breed, hoog en diep. In de diepte heb je nog een aparte lagering waardoor je de rijen en zelfs verschillende stoelen in een symfonisch orkest kan onderscheiden. Je kan simpelweg zeggen: dat instrument zit op rij drie, die op rij zeven. De klarinet weerklinkt van rij acht terwijl de eerste viool van op de eerste rij, helemaal links vooraan in het geluidsbeeld staat. Dat allemaal zonder analytisch te worden, een puike weergave.
Deze eindversterkers maken muziek. Door al die kracht staan de instrumenten stuk voor stuk levensecht in de ruimte. In combinatie met een potige volwaardige volwassen luidspreker gebeuren er nog meer interessante dingen. Vanaf dan weet je dat je hiermee in staat bent om een systeem te bouwen dat een levensechte weergave kan neerzetten. Bij een symfonisch orkest kan je een ontzettende geluidsdruk, dynamiek en dynamische contrasten creëren. Na een climax of piek in geluid krijg je onmiddellijk een perfecte gitzwarte achtergrond, die overgang is zo snel en zuiver dat je haast niet weet wat je overkomt. Zaken als dat geven een ontzettend grote meerwaarde mee aan de muzikale beleving. Je muziek kan in positieve zin enorm dramatisch worden.
Met de Elektrocompaniet Nemo AW600 wordt de muziek niet alleen gerepresenteerd maar begin je hem ook te voelen en ervaren. Als je live een concert bijwoont ervaar je ook die geluidsgolven van de slaginstrumenten. Deze versterkers zetten die extra dimensie neer bij jou thuis en dat voelt echt wel speciaal.
Qua klankleur bestempelen we deze eindtrappen richting het neutrale met een lichte off-balance richting het warme. Op de klok staat neutraal op 12 uur, dit neigt naar 1u, half 2. De typerende Marantzsound bijvoorbeeld is nog een pak warmer. Die leuke gloed stellen we vooral vast in het middengebied. Daar is deze versterker heel open en enorm levensecht. Stemmen worden levensecht, je hoort alle details. Dat laagje warmte geeft een klein beetje zoetigheid, net genoeg om zo geboeid te blijven luisteren. Deze versterkers vermoeien ook niet, je kan er letterlijk 14 dagen naar blijven luisteren om daarna nog steeds te kunnen genieten.