Ik heb een zwak voor retro luidsprekers. Met hun warme sound en authentieke uitstraling brengen ze voor mij muziek tot leven. Ik hou van luidsprekers met een voorgeschiedenis en luidsprekerbouwers die met beperktere technische middelen er toch in slagen om echt muziek te maken. En ik ben zeker niet de enige met deze voorliefde. Ik ken veel muziekliefhebbers die nu nog spelen met hun ‘oude’ luidsprekers. Hun living of luisterkamer is nog steeds gevuld met grote meubelstukken, stevige houten kasten met stoffige grills en extreem grote drivers die de muziek weergeven zoals ze het vanaf hun kindertijd gewend zijn.

Maar is dit type luidspreker niet achterhaald, als je het vergelijkt met de huidige moderne technieken op het gebied van akoestiek, design en performantie? Spelen we onze muziek niet beter af met luidsprekers die de nieuwste trends volgen, in plaats van de ‘oude glorie’ te herbeleven? Niet noodzakelijk.

Gelukkig zijn er momenteel luidsprekers die het beste van beide werelden combineren: een prachtige retro-uitstraling en een gedetailleerde muziekweergave dankzij de integratie van moderne technologie. Luidsprekers die de klassieke modellen uit de jaren ’70 en ’80 alle eer aandoen, maar ook de hedendaagse verwachtingen overtreffen. Luidsprekers die je laten genieten van muziek, maar je ook technisch doen verbazen.

Een van die luidsprekers is de JBL L82 Classic MkII. Dit is de nieuwste versie van de compacte boekenplankluidspreker – gebaseerd op de iconische JBL L100 uit 1970. Deze luidspreker heeft voldoende technologie aan boord om een stevige uitdaging voor de concurrentie te zijn. Als fan van de Klipsch Heresy’s (zie mijn review van enkele jaren geleden), zie ik in de JBL L82 Classic MkII luidspreker een ‘zielsverwant’ die ik in deze review heel graag onder de loep neem.

Ben je ook benieuwd hoe JBL deze L82 Classic MkII met zijn unieke retro-stijl, echte notenhouten fineer en opvallende kleurrijke Quadrex schuimgrill, heeft aangepast? En of ze de iets oudere muziekliefhebber zijn muziekervaring kunnen laten (her)beleven? Ik zoek dit voor u uit en deel graag mijn bevindingen met u in deze review. Kan je niet meer wachten om de rest van deze review te lezen? Dan is onderstaande video zeker aan te raden.

JBL L82 Classic MkII : wat is nieuw en aangepast?

Deze nieuwe JBL L82 Classic MkII luidsprekers zijn de opvolgers van de populaire boekenplankluidsprekers L82 Classic die geïnspireerd zijn door de legendarische JBL L100 uit de jaren ‘70.  De vernieuwde JBL L82 Classic MkII luidsprekers zijn net als hun voorganger compacte luidsprekers met een 2-weg ontwerp. Ze zijn voorzien van een 1-inch Titanium Dome tweeter, een 8-inch Pure Pulp cone woofer en een opvallende baspoort aan de voorzijde. Beide drivers zijn gekoppeld door een verbeterde crossover die met hoogwaardige componenten een beter samenspel tussen deze 2 drivers realiseert. Verder hebben de luidsprekers op het frontpaneel ook een draaiknop waarmee je het hoogfrequente uitgangsniveau kunt aanpassen en aan de achterzijde kan je via vergulde aansluitingen de speakers Bi-wire-en of Bi-Amp-en.

Verder hebben de nieuwe JBL L82 MkII Classic luidsprekers een behuizing in echt walnoot-satijnhoutfineer, die ze een warme en elegante uitstraling geeft. De luidsprekers worden geleverd met de opvallende Quadrex schuimgrill die verkrijgbaar is in zwart, oranje of blauw. Deze grill heeft een iconisch patroon dat doet denken aan de vintage JBL luidsprekers. Verder plaats je de luidsprekers best op de speciaal ontworpen en optionele JBL JS-80 stands om de optimale hoek en hoogte te bieden voor de beste luisterpositie.

We sommen hieronder de belangrijkste specificaties van de JBL L82 Classic MkII luidsprekers even op:

• Type: 2-weg boekenplankluidsprekers
  • Frequentiebereik: 44 Hz – 40 kHz
  • Gevoeligheid: 88 dB
  • Impedantie: 8 Ohm
  • Vermogensbereik: 25 – 150 watt RMS
  • Afmetingen (H x B x D): 46,9 x 28,1 x 29,8 cm
  • Gewicht: 13,6 kg per stuk
  • Optionele stands

Verschillen met de oude JBL L82 luidsprekers

Ten opzichte van de oude L82 luidsprekers hebben de nieuwe JBL L82 Classic MkII speakers, zoals eerder vermeld, een verbeterde crossover die zorgt voor een meer coherent en gebalanceerd geluid en een betere overgang tussen de hoog- en laagweergave van de muziek. Ook hebben ze een hoger vermogensbereik van 25 – 150 Watt RMS, terwijl de oude L82 ‘slechts’ 25 – 125 Watt RMS bereik had. Hierdoor hebben ze een iets grotere dynamiek en kunnen ze volgens JBL luider spelen zonder te vervormen. Ook geeft de verbeterde crossover in combinatie met het vermogensbereik meer ‘headroom’, openheid of ruimtelijkheid in de muziekweergave. Net zoals bij de eerste versie van de L82’s, biedt JBL een uitgebreidere kleurkeuze aan voor de Quadrex schuimgrill in zwart, oranje of blauw. Dit geeft de nieuwe JBL L82 luidsprekers een frisse en moderne look die perfect past bij verschillende interieurs. De echt walnoot-satijnhoutfineer behuizing geeft de nieuwe JBL L82 luidsprekers een elegante en klasse uitstraling.

JBL L82 MKII Classic opstelling en inspelen

Onmiddellijk uit de doos zijn de JBL L82 Classic luidsprekers een lust voor het oog. De prachtige retro-look, met echt walnoot-satijnhoutfineer en een Quadrex schuimgrill ziet er goed uit, maar wat belangrijker is: hoe klinken ze? Snel werden ze op de JBL stands geplaatst en aangesloten op de meegeleverde JBL SA750 versterker. Toen ik de muziek aanzette, klonk het echter niet zoals ik verwacht had. Ik had gehoopt op een open en muzikale sound, maar de weergave klonk eerder gesloten, zelfs bij het regelen van de hoge tonen of frequenties met de High Frequency Level Attenuator. Om dit even te melden nam ik contact op met Nick Spier van Reference Sounds, de importeur van JBL Classic in België en Nederland. En hij stelde me gerust dat dit in de eerste fase normaal is bij nieuwe luidsprekers en dat ze voldoende moesten ingespeeld worden. Hij raadde me aan om ze minstens 20 uur te laten spelen, liefst met verschillende soorten muziek. Dus opgelet, vers uit de doos hebben de JBL L82 MKII Classic luidsprekers wat tijd nodig om in te spelen en geef daarna pas je mening hierover!

Na het volgen van Nick’s advies en het inspelen van de luidsprekers gedurende een paar dagen, kon de echte luistertest beginnen. Wat een verschil! De muziekweergave was sterk veranderd. De L82 Classic MkII luidsprekers klonken nu warm, open en gedetailleerd. Ze kwamen tot leven en ik hoorde nuances en details die ik als ‘oude’ muziekliefhebber wens te horen. Ik was verder dusdanig onder de indruk van de dynamiek, basweergave en ruimtelijkheid van de luidsprekers.

Eens ingespeeld konden we gaan voor het serieuze werk en plaatsten we de JBL L82 Classic MkII’s in onze akoestisch aangepaste referentiekamer (voorheen had ik mijn living gebruikt voor de eerste luistertest). Dit is een speciaal ontworpen ruimte met perfecte akoestische aanpassingen. Hier heb ik de mogelijkheid om de luidsprekers ideaal te positioneren en ze aan te sluiten op een installatie die nog een stapje verder gaat dan de reeds prima spelende JBL SA750 versterker. In onze referentie ruimte hebben we de JBL L82 Classic MkII aangesloten op de DarTZeel LHC 208 versterker in combinatie met de 432 EVO streamer. Dit is een schitterende High-End combinatie die vele malen het budget van de L82’s overstijgt, maar toch blijken de luidsprekers goed mee te kunnen bij het aansturen van deze set.

Ze klonken nog indrukwekkender, muzikaler en vooral gedetailleerder dan bij de vorige aansturing. Ik had niet verwacht dat ze ook mee konden spelen op dit niveau, maar ze deden me op dit hoog niveau vergeten dat ze slechts een fractie kosten van andere high-end luidsprekers die in de AV2D referentiekamer gestaan hebben. Kortom de JBL L82 Classic MkII is een regelrechte aanrader voor de muziekliefhebber die houdt van betaalbare luidsprekers in een retro uitstraling met een muzikale en moderne sound.

JBL L82 Classic MkII luistertest

Ik wil niet té gedetailleerd ingaan op de eigenlijke luistertest van de JBL L82 Classic MkII luidsprekers en elk nummer in detail beschrijven. Maar ik ga hier vooral mijn sterkste indrukken en ervaringen met veel enthousiasme neerschrijven. Natuurlijk heb ik, om volledig te zijn, de luidsprekers getest met verschillende soorten muziek. Van rock tot jazz, van klassiek tot pop en daartussen wat elektro en pure techno.

De JBL L82 Classic MkII zijn vooral indrukwekkend op het vlak van hun dynamiek, helderheid en ruimtelijkheid van de muziekweergave gezien hun prijsklasse. Ze klonken op deze aspecten bovengemiddeld levendig, gedetailleerd en krachtig. Ze spelen muziek op een vlotte, natuurlijke wijze zodat je niet te snel of helemaal geen last hebt van luistermoeheid als je lang naar deze speakers luistert. Als uitblinker hierbij levert de tweeter een sprankelend hoog (zonder té scherp te zijn), terwijl de woofer een diep en strak laag produceerde. Leuk is dat je naar eigen smaak via de High Frequency Level Attenuator het sprankelende karakter van de L82 kan aanpassen en dat ongeacht in welke stand deze staat, je toch nog voldoende muzikale weergave krijgt. Kortom deze draaiknop heeft een invloed op het klankkarakter maar zeker niet op de klankkwaliteit.

De JBL L82 Classic MkII luidsprekers hebben ook een relatief hoog rendement. Ze hebben niet al te veel vermogen nodig om de muziek voldoende luid af te spelen. Daarom zijn ze ook gemakkelijk aan te sturen door de meeste versterkers, zolang deze maar van goede kwaliteit zijn. Ik heb de luidsprekers aangesloten op zowel de JBL SA750 als de DarTZeel LHC 208 versterker, en ze bleken in beide gevallen een uitstekende match te zijn. Hoe ze klinken in combinatie met een buizenversterker van pakweg een 10-tal Watt of meer hebben we jammer genoeg niet kunnen uittesten. Maar het zou me sterk verbazen indien deze alleskunner in zo’n setting ook niet goed zou kunnen presteren.

Verder hebben de JBL L82 Classic MkII luidsprekers een open en muzikaal geluidsbeeld, dat een muzikaal gevoel van ruimte en diepte creëert. Ze hebben voor hun prijsklasse ook een goede spreiding van de muziek in de luisterruimte, waardoor je niet in een kleine sweet spot hoeft te zitten om van je muziek te genieten. ‘Ondanks’ hun retro-look leveren ze een modern geluid met stevige bassen die de muzikaliteit van de muziek ondersteunen.

Het sprankelend hoog trekt het geluidsbeeld open. Daarom hebben ze een uniek karakter dat verschillende muziekliefhebbers en niet alleen de ‘oude’ muziekliefhebber, maar ook de jonge enthousiasteling kan overtuigen. In vergelijking met de eerder geteste Klipsch Heresy luidsprekers vind ik de JBL L82 Classic MkII uitblinken in het laag en het hoog, daar waar de Klipsch luidsprekers goed scoren in het middengebied. Daarom vind ik dat de JBL luidsprekers meer dan de Klipsch speakers een voorkeur hebben voor muziek die dynamisch, ritmisch en energiek is zoals rock, pop, funk en soul. Maar ze kunnen ook goed overweg met jazz, blues en akoestische muziek (zelfs indien deze complex of heel subtiel is) mits een kwalitatieve aansturing. Misschien hebben ze wat meer moeite met muziek die veel finesse en emotie vereist, zoals bij klassieke muziek. Maar hier heb ik bij de weergave met de DarTZeel versterker het verschil kunnen horen t.o.v. de JBL SA750 versterker. Het is verbazingwekkend hoeveel finesse dat de JBL L82 Classic MkII luidsprekers kan weergeven indien je hem gebruikt in combinatie met een top High-End versterker. En in dat geval speelt hij ver voorbij zijn waarde en kostprijs van 2.249 euro voor een paar.

JBL L82 Classic MkII samengevat

De JBL L82 Classic MkII luidsprekers zijn een moderne update van een klassieker, die een retro-look combineert met geavanceerde akoestische technologieën. Ze hebben een uniek, open karakter met een stevige basweergave en een muzikaal geluid. Zet ze zeker op de optionele stands, die apart verkrijgbaar zijn, dan komen ze als ‘meubel’ perfect tot hun recht en staan ze op de ideale luisterhoogte.

De JBL L82 Classic MkII luidsprekers hebben een vrij hoog rendement en daardoor een gemakkelijke aanstuurbaarheid. Ze klonken in onze luisterruimte zeer open en lieten hun echt karakter zien toen ik ze aansloot op een DarTZeel LHC 208 versterker, in combinatie met een 432 EVO streamer. Ze hebben een breed, open geluidsbeeld en een goede spreiding van de muziek in de kamer. Ze hebben een verbeterde crossover, een hoger vermogensbereik en een andere kleurkeuze voor de Quadrex schuimgrill, die het geheel visueel ook zeer uniek maakt.

De JBL L82 Classic MkII luidsprekers hebben me verrast met alle soorten muziek. Ze hebben hierbij wel voornamelijk een voorkeur voor muziek die dynamisch, ritmisch en energiek is. Ze hebben, mits aansturing met een goedkopere versterker, misschien meer moeite met muziek die finesse, nuance en emotie vereist. Maar ze kunnen wel meegroeien met een installatie door een kwalitatieve bron en versterking. Verder kan je ook de weergave van de opnames of de akoestiek van je luisterkamer wat compenseren door het hoogfrequente uitgangsniveau van de tweeter aan te passen.

Tot slot: de JBL L82 Classic MkII luidsprekers zijn gezien hun prijs van 2.249 euro een aantrekkelijke optie voor elke hifi-liefhebber die op zoek is naar een luidspreker met een uniek karakter en een verbluffend geluid. Ook kunnen deze luidsprekers doorgroeien binnen een kwalitatievere set gezien hun prestaties bij de DarTZeel – 432 EVO combinatie. Ze zijn een moderne update van een klassieker, die een retro-look combineert met geavanceerde akoestische technologieën. Ze hebben mijn ‘oude’ muzikale hart gestolen. Zowel qua looks, muziekweergave als technische specificaties. Heb je interesse in de prijsklasse van 2.249 euro om mooie maar ook leuke en muzikale luidsprekers te kopen? Ga dan zeker naar de vakhandel in jouw buurt om de JBL L82 Classic MkII te ontdekken. Deze alleskunner (mits goede aansturing) zou wel eens een schot in de roos voor je kunnen zijn.

JBL L82 Classic MkII

€ 2.249,- (voor een paar)
9.3