De MASTER, het vlaggenschip van 432 EVO, is niet zomaar een muziekserver. De 432 EVO MASTER heeft een aantal troeven in huis waarmee hij zich duidelijk onderscheidt van de concurrentie.

432 EVO is een producent van audiofiele muziekservers, opgericht in 2013 door moederbedrijf Klinkt Beter. Frederic Van den Poel, de drijvende kracht achter het Belgische 432 EVO, vond dat de meeste muziekservers en streamers die er op dat moment op de markt waren niet voldeden aan wat hij er van verwachtte. Vanuit zijn ervaring als Linux & network security consultant en zijn passie voor muziek en high end audio, ging hij zelf aan de slag.

Het assortiment
Met succes, want 432 EVO is inmiddels uitgegroeid tot een serie hoogwaardige muziekservers en streamers. De 432 EVO HIGH END is het high end instapmodel, gevolgd door de 432 EVO AEON en het topmodel de 432 EVO MASTER. Er is ook nog 432 EVO ESSENCE die een DAC aan boord heeft. De modellen variëren in prijs zodat er voor ieders budget een audiofiele muziekserver beschikbaar is.

Een totaalpakket
De 432 EVO is de eerste muziekserver ter wereld die zowel bit-perfect als live conversie van digitale muziek naar de veelbesproken beter klinkende 432 Hz aankan. Elke 432 EVO is compatibel met Roon en de nieuwste Logitech Media Server en ondersteunt niet alleen streamingplatforms zoals Qobuz, Tidal en Spotify maar ook internetradio. Voeg daar nog de mogelijkheid aan toe om met het hoogwaardige ingebouwde Teac-loopwerk cd’s te rippen en op te slaan op de eigen harde schijf of SSD van de 432 EVO en je beseft dat je met een 432 EVO een totaalpakket in huis haalt.

‘Hardware is leuk, maar als je de software niet beheerst, kom je er niet’

Over software jitter en processors
“De 432 EVO HIGH END was de eerste 432 EVO die standaard met twee externe voedingen van Sbooster uitgerust werd. Een Sbooster MKII van 12 Volt om de server te voeden en een Sbooster MKII van 9 Volt voor de USB-kaart”, legt Frederic Van den Poel uit. “De 432 EVO AEON was het resultaat van ons idee om in de 432 EVO HIGH END een superklok toe te voegen aan de USB-kaart en de software te tunen om software jitter te elimineren. Software jitter ontstaat wanneer teveel applicaties tegelijk vechten voor een stukje rekenkracht van een processor. Met de AEON hebben we daar een mouw aan gepast door hem vier processors mee te geven. Met software tuning optimaliseer je dus de werking van de processors. Vergelijk het met een autostrade met vier rijstroken waarvan er twee voor Roon of Logitech voorbehouden zijn, één voor audio en één voor de rest”.

Echte high end
“Een unieke aanpak waarmee we ons onderscheiden van de meeste concurrenten”, meent Frederic Van den Poel. “Wij gebruiken geen USB-hubs in onze toestellen. Een USB-poort die door een USB-hub gesplitst wordt in 4 poorten en waaraan een klok gekoppeld wordt, is voor ons geen high end. Wij gebruiken een volwaardig uitbreidingsslot op het moederbord, een aparte kaart met een eigen klok.”

Sbooster
“Met de 432 EVO MASTER gaan we nog een stap verder”, aldus Frederic Van den Poel. “In de MASTER krijgen het superklok bord, het audio grade USB-uitgangsbord alsook het moederbord, elk een eigen voeding.. De voeding voor de MASTER wordt gemaakt door Sbooster volgens een ontwerp dat niet elke fabrikant van voedingen onder de knie krijgt. De voeding van Sbooster is een drievoudige voeding met drie aparte, medisch afgeschermde transformatoren die geen magnetisch veld creëren en drie aparte netfilters. Een meesterwerk van Sbooster dat speciaal voor de 432 EVO MASTER ontworpen en ingebouwd werd in een behuizing die aansluit bij het design van de MASTER”. Deze voeding is niet apart van de 432 EVO MASTER verkrijgbaar.

‘Luisteren naar de 432 EVO MASTER is een feest’

Over software tuning en hardware
“Het verschil tussen de 432 EVO AEON en MASTER zit niet alleen in de aparte voeding”, gaat Frederic Van den Poel verder. “In het begin gebruikten we voor de MASTER dezelfde software als voor de AEON. Maar, we hebben de software voor de MASTER verder getuned. Wij durven te beweren dat de klank van een server of streamer bepaald wordt door de software, zelfs als je over de beste hardware componenten beschikt. Vergelijk het met het tunen van een auto. Sommige tuners zullen hun doel bereiken met andere en duurdere onderdelen te installeren, maar de betere tuners zullen dezelfde resultaten behalen door de software van de motor aan te passen. Hardware is leuk, maar als je de software niet beheerst, kom je er niet”, knipoogt Frederic Van den Poel.

Een wereld van verschil
“Toegegeven, het klinkt allemaal erg technisch, maar het maakt klankmatig een wereld van verschil”, zegt Frederic Van den Poel. “Puristen zullen zeggen dat je de muziek moet weergeven zoals hij is. Maar of je nu de 432 Hz-omzetting gebruikt of bit-perfect speelt, wij tunen de software van de speler en alles er rond, zoals het custom Linux besturingssysteem en de Linux kernel. Precies hierdoor kunnen we meer details uit de muziek halen, meer lucht en rust. Met goede software tuning kun je een muziekspeler klankmatig dus op een hoger niveau tillen, terwijl slechte software tuning de geluidskwaliteit reduceert”.

432 EVO MASTER
Voor de test kregen we de 432 EVO MASTER over de vloer, het vlaggenschip uit het assortiment dat in 2017 als prototype in München al meteen in de prijzen viel. De 432 EVO MASTER die nu volledig klaar is, blijft prijzen in de wacht slepen als ‘best of show’ in België en in Nederland. Redenen genoeg om hem uitgebreid aan te tand te voelen.

Dubbeltest
De 432 EVO MASTER is geen alledaagse muziekspeler. Hij beweegt zich in de allerhoogste regionen in het segment van high end streamers. Daarom hebben we hem op twee niveaus beoordeeld. In een eerste testfase werd de 432 EVO MASTER ingezet in een set-up met mijn vertrouwde Lyngdorf TDAI-2170 versterker en Sonus faber speakers.

‘Het is ontegensprekelijk dat de 432 EVO een bijzonder mooie bron is in gelijk welke opstelling’

Twee Meesters
Luisteren naar de 432 EVO MASTER is een feest. Om het plastisch uit te drukken, de MASTER speelt zoals een schilderij van Rubens oogt. De voluptueuze figuren van Rubens in hun volle glorie, puur en zinnenprikkelend, met verfijnde details die maken alsof je naar een foto kijkt. Levensechter kan het haast niet, als twee Meesters elkaar ontmoeten.

Nil satis nisi optimum
Om uit te zoeken hoe de EVO presteert in een ultra high end omgeving, trokken we naar Ultisone in Herent, importeur van Aries Cerat. ‘Nil satis nisi optimum’, vrij vertaald ‘het beste of niets’ is het credo van dit Cypriotische bedrijf dat binnenkort zijn 10-jarig bestaan viert. Aries Cerat maakt buizenversterkers, voorversterkers, DAC’s en hoornluidsprekers op het allerhoogste niveau. Michel Warlop van Ultisone legt uit waarom de 432EVO MASTER hier een plaats veroverd heeft.

Shit in is shit out
“Toen ik enkele jaren geleden tijdens een audioshow in Brussel met de 432 EVO geconfronteerd werd, stelde ik vast dat dit een uitstekende server was. Een demo in mijn set van Aries Cerat bevestigde mijn bevindingen. Van het een kwam het ander en vandaag kunnen we stellen dat 432 EVO onze Aries Cerat set-up regelmatig als referentiesysteem gebruikt. Nieuwe ontwikkelingen aan de 432 EVO worden hier beproefd. En omdat de kwaliteit van de output afhankelijk is van de kwaliteit van de inpunt, vallen verbeteringen hier onmiddellijk op. Want, shit in is shit out”, lacht Michel Warlop.

Aries Cerat set-up
De Aries Cerat set-up is samengesteld als volgt. De 432 EVO MASTER is de digitale muziekbron die zijn signaal stuurt naar de Aries Cerat Kassandra Signature DAC. Van daar uit gaat het naar de Aries Cerat Impera Signature voorversterker om versterkt te worden door de Aries Cerat Concero 65 monoblok-eindversterkers. Uiteindelijk komt de muziek via de Aries Cerat Symfonia hoornluidsprekers bij onze oren terecht.

‘Shit in is shit out’

Waar voor je geld
“Het is ontegensprekelijk dat de 432 EVO een bijzonder mooie bron is in gelijk welke opstelling”, zegt Michel Warlop. “Als het niet goed klinkt, zoek je de oorzaak best in laatste instantie bij de EVO. Ik ben echt overtuigd van zijn kwaliteiten. Niet alleen van de EVO zelf, maar ook van Sbooster dat de exclusieve voeding voor de 432 EVO MASTER ontwikkelde. Ik ben nog geen betere server tegengekomen in dezelfde prijs/kwaliteitsverhouding, zowel qua kwaliteit als qua functionaliteit. Vergeet niet dat de 432 EVO MASTER heel wat mogelijkheden biedt op het vlak van upsampling, dat hij muziek speelt in 432 Hz of in bit-perfect, en dat hij cd’s ript en opslaat op zijn ingebouwde harde schijf”.

België – Cyprus
Wat de 432 EVO MASTER doet voor de Aries Cerat, of omgekeerd, is moeilijk te bepalen. Feit is dat de Belgisch-Cypriotische combinatie heerlijke muziek maakt. Een rijkelijk klankbeeld, puur en haast tastbaar aanwezig, met een detaillering waardoor geen enkele nuance in de muziek ontsnapt. Met een plaatsing van stemmen en instrumenten die even duidelijk te onderscheiden is als de personages in een schilderij. Met een gestrengheid die schitterende opnames doet excelleren en mindere opnames genadeloost afstraft en een timing die zo correct is dat je er bij wijze van spreken je klok kunt op gelijk stellen. Levensechter kan het haast niet

Tot slot
We kunnen besluiten dat 432 EVO met de MASTER een bijzonder evenwichtig product in de markt gezet heeft. Van alle bronnen die we ingezet hebben tijdens onze luistertests scoort de 432 EVO MASTER het best. Of dat al dan niet te maken heeft met het veelbesproken 432 Hertz-verhaal laten we in het midden. Feit is dat de 432 EVO MASTER in alle modi fantastisch presteert en voor een bijzondere muziekbeleving zorgt. Vraag ons niet waarom, het is gewoon zo.

Pro’s en con’s:
Pro:
– Muzikaliteit