Acoustic Transducer Company, kortweg ATC, is een Britse fabrikant van drivers voor luidsprekers en complete geluidsweergavesystemen, inclusief de bijbehorende elektronische apparatuur. Geliefd bij professionals in opnamestudio’s maar nauwelijks bekend bij de doorsnee high end liefhebber. Met de ATC SCM50 ASL luidsprekers zou daarin wel eens verandering kunnen komen.

ATC SCM50 ASL Review luidspreker

Acoustic Transducer Company

ATC werd in 1974 opgericht door Billy Woodman om custom drive units te produceren voor de professionele geluidsindustrie. ATC maakte al snel naam met de 12 PA75-314 driver, een ontwerp dat meer vermogen aankon en minder vervorming produceerde bij een hoger geluidsdrukniveau dan gelijk welke andere driver op de toenmalige markt.

In 1976 werd de baanbrekende SM 75-150s soft dome midrange driver gelanceerd. Een technologische krachttoer en een vernieuwend ontwerp dat resulteerde in een meer uniforme dispersie, bredere bandbreedte en een veel lagere vervorming dan destijds voor mogelijk werd gehouden. Al gauw werd de SM 75-150s erkend als de ultieme monitor voor professionele toepassingen. Vaak gekopieerd, maar nooit geëvenaard.

Populaire monitors tot op vandaag

Het volgende decennium werd gekenmerkt door de introductie van complete luidsprekersystemen en verdere ontwikkelingen van de krachtige PA-driver units die in OEM-vorm werden gebruikt door vele toonaangevende fabrikanten. Artiesten zoals Pink Floyd en Supertramp waren vroege klanten. In deze periode ontwikkelde ATC het eerste actieve scheidingsfilter met ingebouwde fasecorrectie.

ATC sleepte een opdracht in de wacht van de Deense radio om een actieve draagbare monitor te bouwen. Dat leidde tot de ontwikkeling van de SCM50A en de SCM100A, de eerste betrouwbare en nauwkeurige actieve systemen. Dank zij regelmatige updates zijn deze monitors tot op vandaag dag nog steeds even populair.

Eigen audiofiele apparatuur

In 1996 lanceerde ATC’s haar eigen audiofiele audioapparatuur. Zowel de SCA2 voorversterker, de SPA2-150 eindversterker en later de SIA2-150 werden gebouwd volgens ATC’s compromisloze filosofie. Ze leverden prestaties die ook vandaag nog tot de beste op de markt behoren. In hun meest recente versies staan ze nog altijd borg voor een ongeëvenaarde precisie.

Innovatieve driver

In datzelfde jaar ontwikkelden Billy Woodman en zijn onderzoeksteam een innovatieve nieuwe driver, bedoeld om  de effecten van magnetische hysteresis als een belangrijke bron van vervorming in driver units te elimineren. Door gebruik te maken van een nieuw materiaal wist de ATC’s Super Linear (SL) driver de harmonische vervorming aanzienlijk te beperken. De SL-technologie is waarschijnlijk de belangrijkste ontwikkeling op het gebied van transducerontwerp in de afgelopen 15 jaar. De belichaming van ATC’s streven naar de ultieme geluidskwaliteit. De nauwkeurigheid waarmee de SL-drivers piano en mannenstemmen weergeven, blijft uniek.

Benieuwd naar onze leuke review video die wij maakten van de ATC SCM50 ASL speakers waarin je alles ontdekt over hetgeen deze audiofiele luidsprekers jou te bieden hebben?

Multi-channel mastering

ATC’s toewijding aan multi-channel mastering en directe betrokkenheid bij toonaangevende spelers in de professionele audio-industrie, waaronder Sony Music en Telarc, hebben er toe geleid dat de producten van ATC gebruikt worden in enkele van ‘s werelds meest prestigieuze multi-channel studio’s en auditoria. Overal waar het beste nodig is, is ATC op een of andere manier aanwezig.

ATC SMC50 ASL

De SCM50 ASL die ik over de vloer kreeg voor deze review is een actieve drieweg vloerstaande speaker uit de Classic Series van ATC. Kenners van ATC zullen in de SCM50 ASL een grotere versie zien van de befaamde SCM50 ASL Pro Monitor die nog altijd in menige opnamestudio’s gebruikt wordt. Ontworpen om optimaal te presteren in opnamestudio’s of gewoon thuis. Maar dan wel in combinatie met hifiapparatuur van de allerhoogste kwaliteit.

Nauwkeurigheid, transparantie en dynamiek

Het vermogen van de monitoren om muziek en stemmen weer te geven met een naar eigen zeggen fenomenale nauwkeurigheid, transparantie en dynamiek, is vooral te danken aan de SM75-150S soft dome midrange driver. Recente modificaties, waaronder de nieuwe ATC SH25-76S tweeter en een verbeterd port profile, hebben de prestaties van de speaker in zijn geheel alsnog op een hoger niveau getild.

Arteluthe Stiletto ReviewArteluthe Stiletto: Review

MOS-FET versterker

Elke driver unit in de ATC SCM50 ASL beschikt over een eigen specifieke en individueel afgestelde MOS-FET versterker. De 234 mm grote woofer maakt gebruik van ATC’s unieke Super Linear Magnet technologie. Het actieve crossover bestaat uit een elektronisch gebalanceerde ingangstrap met een hoge bandbreedte en een zeer lage vervorming.

Made in Britain

Alle onderdelen van de ATC SCM50, inclusief elektronica, werden ontworpen en vervaardigd bij ATC zelf om geen compromissen te moeten maken op het vlak van kwaliteit en controle.  De ACT SCM50 ASL is ook beschikbaar als passieve speaker, de SCM50 SL.

Looks

Bij de ontwikkeling van luidsprekers wordt, naast het technologische aspect, vaak veel aandacht besteed aan looks en de uitstraling. Dat is zeker niet het geval bij ATC. De eigenzinnige Britten houden vast aan een stevige, klassiek ogende behuizing die in combinatie met een zorgvuldig uitgebalanceerde keuze van drivers en een hoog kwalitatief filter een harmonieus geheel vormt. Met andere woorden, de ATC SCM50 is een eerder sober ogende  luidspreker die niettemin op het allerhoogste muzikale niveau presteert. Een speaker om rustig van te genieten. De ATC SCM50 is standaard verkrijgbaar in cherry of walnut afwerking. Optioneel zijn ook andere afwerkingen beschikbaar. Het metalen statief waarop de speaker rust is inbegrepen.

Muzikale duizendpoot

Genieten van muziek betekent voor mij ‘s avonds, na een drukke werkdag, mezelf vermoeid neervlijen in mijn zetel. Even tot rust komen, mijn gsm of tablet pakken en de nieuwste releases op Qobuz beluisteren. Genieten van muziek betekent voor mij wegdromen bij de klanken van die 12 noten die op een unieke manier achter elkaar gezet worden door een creatieve componist, zanger(es) of groep. De prijs van de hifi-set maakt niet uit, zolang de muziek met karakter en gevoel wordt weergegeven. Zo kan ik mezelf net zo goed verliezen in bij voorbeeld het laatste ambient album van Jon Hopkins (zeer rustgevend trouwens), de nieuwste van Coldplay of het pianoconcerto No.2 van Chopin. Ook klassieke rockmuziek van Yes, Led Zeppelin en Pink Floyd passeren regelmatig de revue. Dit maar om te zeggen dat ik een muzikale duizendpoot ben, dat ik van meerdere genres hou. Steeds op zoek naar mooie muziekstukjes die me op het einde van een dag even naar een andere wereld brengen.

Bewezen degelijkheid

Daar hoort een muziekinstallatie bij die de muziek weergeeft met de sound en de gevoelens die de artiest in zijn werk legde. Een hifi-installatie die zichzelf wegcijfert ten voordele van de muziek en creativiteit. Zo ben ik een liefhebber van ‘oudere’ concepten en sets die hun degelijkheid in de loop der jaren hebben bewezen. Zo heb ik onlangs, met veel goesting, de ‘oude’ Heresy’s van Klipsch getest. Ook de JBL L82 Classic luidspreker stond recentelijk nog op de testbank bij Audiovideo2day.

Hoge verwachtingen

Het is dan ook niet verwonderlijk dat ik erg benieuwd was toen ik onlangs kennis maakte met de ATC SCM50 ASL speaker. Een unieke luidspreker in een eerder klassieke behuizing, van een merk dat op het vlak van bewezen degelijkheid zijn sporen meer dan dik verdiende. Met veel plezier heb ik de ATC SCM50 ASL luidsprekers opgesteld in ons auditorium. Ik heb heel wat avonden weggedroomd bij de unieke prestaties van de ATC speakers.

De set-up

Aangezien de ATC SCM50 ASL een actieve speaker is, volstond de toevoeging van een dCS Bartok om een volledig hoogwaardig muzieksysteem samen te stellen. De dCS Bartok is een high end DAC, pre-amp en muziekspeler in één.

ATC SCM50 ASL Review luidspreker

Luisteren

Tijd om te luisteren. Tayos Caves, Ecuador II uit het album Music for Psychedelic Therapy van de Britse techno producer Jon Hopkins is een heerlijk nummer om bij weg te dromen. Dank zij de uitstekende detaillering van de ATC speaker kan ik in het zachtjes voortkabbelende nummer steeds meer nieuwe, bijkomende klanken ontdekken die op het einde samensmelten in een machtige apotheose. Alone together van Chet Baker uit het album Chet (Keepnews Collection) is een nummer om alles bij te vergeten. zo’n nummer dat start met de fijne trompet van Baker die het gezelschap krijgt van een heerlijke sax en een begeleidende piano. De neutraliteit en de klankechtheid waarmee de ATC dit nummer op me afstuurt is verbluffend, echter zonder dat het klinisch wordt.

VEDDAN ORIGINE review luidsprekersVeddan Origin Review – High End Luidsprekers

Verfijning en subtiliteit

Als Soeng-Jin Cho op Chopin’s Piano Concerto No. 2 de piano aanslaat valt het me op hoeveel laag een piano eigenlijk kan produceren. De verfijndheid en de subtiliteit waarmee Chopin’s werk weergegeven wordt is van een bijzonder hoog niveau. De ATC laat zich op geen enkel moment verrassen. Dit is beslist wat Soeng-Jin Cho voor ogen had bij de opname van het album. Sigurd Jorsalfar uit Grieg’s Peer Gynt is een machtig muziekstuk met strijkers, koperblazers en slagwerk. Stille, ingetogen passages wisselen af met krachtige symfonische uithalen. Op zo’n moment is het verlokkelijk om het volume op te schroeven en vast te stellen dat ik enorm luid kan spelen met deze speakers, zonder dat er enige vervorming optreedt.

Dynamiek en controle

Nu ik toch volledig wakker geschud ben door het geweld van Grieg is de stap naar Coldplay gemakkelijk gezet. My Universe uit Music of the Spheres barst van de dynamiek. De ATC’s getuigen van een enorme controle en laten geen enkele steek vallen. Vol en warm, maar nooit wollig of beukend. Niet verwonderlijk dat ATC zo geliefd is bij sound engineers in opnamestudio’s.Met Californian Soil van London Grammar schakel ik terug een versnelling lager. Op dit derde album klinkt London Grammar een stuk heavier dan ooit tevoren. Extreem ongekleurd en gebalanceerd, dat is wat bij me opkomt. De combinatie van de kristalherder stem van Hanna Reid en de performante instrumentale begeleiding krijgen meer dan voldoende ruimte op de ruime stage die de ATC’s neerzetten.

Vergevingsgezind

Tijd voor het ruige gitaarwerk uit vervlogen tijden van Led Zeppelin met Whole Lotta Love. Zelfs in remaster versie is dit geen hoogvlieger inzake opnamekwaliteit. Het wisselende stereobeeld dat van de linker naar de rechter speaker schiet en omgekeerd en de snerpende hard rock guitaren zijn een zware beproeving. Toch weten de ATC’s er dank zij hun vergevingsgezindheid voor mindere opnames er toch een muzikale beleving van te maken. Vergevingsgezind, maar wel eerlijk. Pink Floyd’s Money, geremastered in 2011 is van hetzelfde laken een broek. Een prachtig nummer waaraan de ATC’s niets toevoegen. De weergave is authentiek en eerlijk. De ATC’s maken duidelijk dat het vooral de muziekbeleving is die telt. En als de opnamekwaliteit al eens wat minder is, mag ik dat gerust horen.

Tot rust komen en genieten van muziek, dat is de rode draad in deze review. Een opdracht waarin de ATC SCM 50 ASL wat mij betreft met de grootste onderscheiding geslaagd is. ATC speakers zijn heel populair bij professionele sound engineers, mensen die weten wat een goede sound is. Betere referenties kun je eigenlijk niet krijgen. Ik kan er niet om heen, aan de ATC SCM50 ASL hangt een stevig prijskaartje. Maar hoe stevig de prijs ook is, de ATC geeft extreem veel waar voor je geld. Van de eerste tot de laatste euro. De muzikaliteit van de ATC, in combinatie met zijn uitmuntende technische kenmerken, heeft me urenlang luisterplezier bezorgd. Zelden heb ik zo’n eerlijke, authentieke speaker mogen beluisteren. Een speaker die de muziek op een unieke manier weet weer te geven. Meer dan een glaasje wijn erbij heb je niet nodig om tijdens de donkere winteravonden te genieten van je favoriete muziek. Al ben ik er van overtuigd dat het ook in de lente, de zomer en de herfst niet anders zal zijn.

ATC SCM50 ASLT: een grotere broer?

Daarnaast vroeg ik er graag nog aan toe dat de ATC SCM50 ASL ook een ‘grotere broer’ heeft. Meer bepaald de ATC SCM50 ASLT. Een vloerstaande versie van het model dat we in deze review warm mochten ontvangen. Mét dezelfde geluidskwaliteit uiteraard, maar dan zonder bijhorende ‘stands’. Bijgevolg is de SCM50 ASLT van ATC ook net wat duurder (vooral vanwege het extra materiaal). Maar zoals we hierboven al schreven: hoe stevig de prijs ook is, de ATC geeft extreem veel waar voor je geld. Keep that in mind.

9.2

PRESTATIES

9.5/10