Muziek is een speciaal en persoonlijk gegeven… Noten, instrumenten, muzikanten, een verhaal en er ontstaat iets. Wat voor velen de ultieme beleving is, blijft voor anderen nog steeds een vreemd gegeven. Muziek, ja muziek doet je iets of helemaal niets. Het laat je niet koud, het raakt of het enerveert je. Ik schrijf hier niet over de kwantiteit van het volume of kwaliteit van de muziekweergave, maar over die piepkleine details of variaties die, indien ze het muzikale verhaal bijtreden, me oprecht raken. Het hoeft zelfs niet technisch perfect te zijn maar als die gevoelige snaar geraakt wordt, dan is het bingo. Dan krijg ik een gevoel dat je zelden met hobbies of andere activiteiten kan bereiken en genieten we met volle teugen.

Als concertliefhebber ga ik telkens opzoek naar het authentieke en datgene dat me muzikaal raakt. Jammer genoeg heb ik het laatste anderhalf jaar geen enkele muzikale live-beleving meer kunnen meemaken en ja… we missen dat enorm. Jarenlang ben ik op zoek naar die ultieme installatie, een muzikale combinatie die me het gevoel van die live-beleving en ook dat stukje levenskwaliteit kan geven. En gelukkig zijn we in de Corona-tijd niet de enigen op deze zoektocht. Het ontbreken van die live-concerten verklaart waarschijnlijk waarom de High End beleving terug is van weggeweest en opnieuw zeer populair is bij vele muziekliefhebbers.

Jarenlang ben ik fan van Very Fine Solutions en Frank Vermeylen’s visie op muziekweergave. Elke show waar hij als deelnemer staat, ook op het ultieme walhalla van de High End in München, maakte hij telkens een sterk muzikaal punt met zijn sobere maar o zo correcte muziekweergave. Daarom hebben we Frank enkele maanden geleden gecontacteerd om onze testruimte akoestisch te behandelen en deze in te stellen zodat we ook de absolute topapparatuur op een objectieve wijze kunnen beoordelen. En in de volgende video’s kan je bekijken dat dit meer dan gelukt is… Tijdens onze gesprekken en het samen opbouwen van onze nieuwe referentieruimte, kwamen we vrij snel tot een Canadese luidspreker die Frank recent aan zijn gamma heeft kunnen toevoegen. In onze akoestisch aangepaste ruimte zou de combinatie tussen de TRAX versterker en de Arteluthe luidsprekers heel mooi tot zijn recht komen. Een eerste echte High End review in de Audiovideo2day referentie ruimte werd tijdens onze ‘akoestische’ samenwerking asap ingepland!

Arteluthe Stiletto – Robert Gaboury

Arteluthe is het speelveld van Robert Gaboury. Een man die van jongs af aan gepassioneerd was door muziek. Getriggerd door verschillende toestellen (versterkers, platenspelers, radio’s en vooral luidsprekers) die deze muziek konden weergeven en zijn interesse voor architectuur, het designen van dingen hebben hem gedurende de jaren gevormd. Tijdens zijn opleiding waren zijn naaste vrienden meestal muzikanten. Verscheurd tussen kunst en wetenschap ontdekte hij de wiskunde van muziek, de geometrie van het tempo en de absolute schoonheid van de akoestische hoorn. Zo begon hij luidsprekers te ontwerpen en werd na een tijd medeoprichter van Gemme Audio om uiteindelijk zijn eigen merk Arteluthe op te richten.

Arteluthe Stiletto Review

De ontwerpmethode van Robert Gaboury is uniek. Het geluid van een luidspreker hoort hij in zijn hoofd en daarmee definieert Robert precies het type geluid dat hij wil produceren. Door deze duidelijke definiëring is de uiteindelijke engineering van de luidsprekers vrij eenvoudig. En zo wil hij luidsprekers met het ‘beste’ geluid bouwen. Maar wat is dan dat ‘beste’ of goed geluid?

Voor Robert Gaboury is dat wanneer je de geluidsweergave op zich vergeet, in de muziek duikt en de emoties tot je laat komen. Tijdens het ontwerpproces van zijn projecten luistert hij uren en uren naar de speakers en hun muziekweergave. Zolang hij in de ‘analyse’-modus zit, weet hij dat er nog werk aan de winkel is. Dat werk zit er pas op als hij tijdens zijn kritische luistersessies afdwaalt en de muziek voelt. Het engineeringproces kan meerdere weken, maanden en zelfs jaren duren maar geeft gegarandeerd resultaat. Op deze wijze heeft Robert Gaboury zijn naam opgebouwd en liefhebbers over de ganse wereld overtuigd met schitterende High End luidsprekers. En net zoals bij zijn vorige luidsprekerprojecten mag het eindresultaat bij de Arteluthe Stiletto’s er meer dan zijn. We stellen ze graag aan je voor!

Benieuwd naar het hoogwaardige design? Je ontdekt er alles over in deze leuke video die wij maakten van de Arteluthe Stiletto speakers in onze Audiovideo2day testruimte.

Arteluthe Stiletto’s – technisch

Ik geef het toe… Vanop een afstand zien de Arteluthe Stiletto’s er eenvoudig, mooi en strak uit. Maar pas bij een kijkje in detail zie je het echte onderscheid t.o.v. andere High End luidsprekers. Graag beginnen we bij het unieke transportsysteem waarbij de Stiletto’s worden vervoerd. Houten kisten, perfect op maat gemaakt, ingenieus ingepakt om de Stiletto zonder al te veel trillingen, millimeter precies te vervoeren. Een binnenkomer op topniveau. Letterlijk.

Arteluthe Stiletto ReviewUitgepakt uit de houten kisten zie je 2 stevige luidsprekers op metalen poten staan. De 4 drivers aan de voorzijde van elke luidspreker verraden niet welke ontwerpfilosofie er onder schuilt. De mooie zwarte pianolak afwerking met Alcantara accenten hebben een eerder sober dan uitbundig uiterlijk. De aansluitingen voor de luidsprekerkabels vind je onder licht schuine onderkant van de Stiletto’s die net voldoende omhoog komen om de kabels op een zeer subtiele wijze weg te steken. De bovenkant van de luidsprekers zijn afgewerkt met een strak afgelijnde grille om zijn subtiel naar boven hellende vorm kracht bij te zetten.

Muzikaal technisch hebben de Stiletto’s een uniek ontwerp. Ze zijn opgebouwd uit een full-range driver met een zeer volledig bereik van zeven octaven. Rechtstreeks aangesloten op de versterker zonder filtering, om het signaalpad en de muziekweergave zo zuiver mogelijk te houden. Ter ondersteuning van de deze full-range driver heb je de 2 laagfrequente ‘transducers’ in een gevouwen en afgedichte transmissielijn. Deze ondersteunen de muziek van 25 Hz tot 50 Hz. Aan de bovenzijde vult vanaf 5.000 Hz een high-definition 1,2 inch zijden tweeter de weergave in de ‘hoge’ geluidsweergave tot 23 kHz aan. Robert Gaboury wil met de Stiletto’s echte full-range prestaties bereiken in een relatief ‘compacte’ en zeer verfijnde behuizing. Een krachtige laagweergave met een strakke ‘punch’ met daar heel wat definitie en transparantie bovenop. Om dit te bereiken werden kosten nog moeite gespaard.

Arteluthe Stiletto ReviewEn dat zie je terug bij de dubbelwandige behuizing, waar op maat gemaakte meervoudige (esdoorn/berken) panelen worden bewerkt en geassembleerd met hoogwaardige bevestigingshardware om een zeer degelijk chassis te vormen. Vervolgens wordt het chassis voorzien van beklede panelen, elk ontkoppeld van het chassis maar ook losgekoppeld van elkaars aangrenzende panelen. Het resultaat is een luidspreker constructie die zowel inert bij lage frequenties als sterk gedempt is bij hogere frequenties. Een ‘nadeel’ is de lager dan gemiddelde gevoeligheid van 82 dB, deels gecompenseerd door een hoger dan gemiddelde impedantie. Wat de aansturing van een degelijke versterker wel vergemakkelijkt.

Voor onze test gebruikte we de THRAX ARES versterker in combinatie met een 432EVO speler als bron. De luidsprekerkabels en de Power Cords kwamen van de Synergistic Research Foundation reeks. En zo nemen we jullie mee naar onze luistertest.

Arteluthe Stiletto Review

Luistertest

De Arteluthe Stiletto’s zijn werkelijk uniek. Zoals ik in mijn inleiding reeds beschreef, is muziek en de weergave hiervan iets speciaals. En de Arteluthe luidsprekers voegen er voor mij een nieuwe ervaring of dimensie aan toe. Ik heb al veel kwalitatieve luidsprekers gehoord, maar aan het unieke karakter van de Stiletto’s heb ik even moeten wennen. Er komt werkelijk zoveel informatie en detaillering op je af dat dit persoonlijk een tijdje nodig had om te verwerken. In zeer positieve zin althans.

Ook zijn de Arteluthe Stiletto’s zo’n paar luidsprekers waarbij je je volledige muziekcollectie graag aanspreekt om te horen hoe ze je lievelingsnummers gaan weergeven. En om die reden wil ik in deze test niet te diep ingaan op individuele nummers of muziekstukjes zelf die ik heb afgespeeld. Dat zou ons veel te ver leiden maar ik wil me vooral focussen op het gevoel en de impact die de luidsprekers hadden op mijn luisterervaring. Want met hun verfijnde details hebben ze bij mij zeker een gevoelige snaar geraakt en daar is meer dan voldoende over te vertellen.

Arteluthe Stiletto Review

Muzikaal karakter

De uitgesproken karaktertrek bij de Stiletto’s is de ultra heldere en precieze weergave. Gezien mijn brede muzieksmaak, want ik hou van klassieke en elektronische muziek en al hetgeen er tussen zit, heb ik verschillende muziekstijlen en opnames beluisterd. Zowel klassieke concerten als Jazz live performances als een mooi geproduceerd elektronisch stukje ambient worden bij de Arteluthe luidsprekers op zeer correcte manier weergegeven. Ik gebruik hier de term ‘correct’ maar besef tevens dat dit woord voor velen heel algemeen is om te gebruiken in een High End review. Daarom ga ik hier graag wat dieper op in en wil dit grondig verduidelijken.

Arteluthe Stiletto ReviewLetterlijk, zoals Robert Gaboury het bedoelt heeft, nemen de Stiletto’s je mee in de muziek. Ze trekken het ‘landschap’ open zoals je bij een echt concert zou ervaren, maar met een souplesse en vlotheid die je alle technische aspecten van het muziek-luisteren doet vergeten. Een typische karaktertrek van een full-range luidspreker is net die souplesse en natuurlijkheid. Maar bij veel luidsprekers gaat dit ten koste van de lage en ultra hoge weergave van het muzikale spectrum. De Arteluthe luidsprekers brengen dit hier perfect in balans door net die natuurlijkheid van de full-range driver te combineren met een verfijnde laag- en een ultra analytische hoogweergave. Ze combineren die vloeiende muzikale weergave met een zeer stabiel gecontroleerd laag en verfijnde analytische hoogweergave. En dat maakt dat Arteluthe’s uniek. Ze zijn heel analytisch, precies als een ‘chirurgisch mes’, maar o zo muzikaal. Daarom hebben ze me dikwijls geraakt tot het typische ‘kippenvel’ toe en ben ik heel enthousiast!

Om het volledige potentieel van de Arteluthe Stiletto’s, de zeer nauwkeurige, gedetailleerde en muzikale weergave met een enorm groot driedimensionaal podium, tot hun recht te laten komen heb je zeker een goede plaatsing en akoestiek nodig. Het zou zonde zijn om deze luidsprekers niet optimaal te laten renderen. Het spelen met de positie en het aanpassen van de akoestiek was werkelijk een leuke zoektocht die verrassende oplossingen en posities met zich meebracht. Met uiteindelijk een prachtige driedimensionale weergave tot gevolg.

Ik ben er nog meer van overtuigd dat High End apparatuur ook een High End specialist nodig heeft om optimaal te laten presteren. Minimale veranderingen kunnen deze hoogwaardige apparatuur maken of breken. Een dagje samenwerken met Frank kan soms wonderen doen in je muziekweergave en is een aanrader voor elke High End liefhebber. In onze luisterruimte kregen we na alle instellingen als mooi resultaat dat de resolutie van de Stiletto’s erg hoog is in combinatie met een aangenaam warme klank en heel veel muzikaliteit.

Frank Vermeylen heeft ons laten kennismaken met de Arteluthe Stiletto’s en dat was een muzikale reis om u tegen te zeggen. De Stiletto’s zijn luidsprekers zoals we ze nog niet eerder hoorden. Een full-range concept ondersteund door een stabiele laagweergave en ultra verfijnde hoogweergave en dat op een High End niveau. Wens je een luidspreker te ontmoeten die tegelijk zeer analytisch maar ook zeer muzikaal is en een zeer open geluidsbeeld creëert? Dan moet je zeker de Arteluthe Stiletto’s beluisteren. Met een zeer vlotte en driedimensionale weergave geven ze zowel klassieke muziek als leuke kleine Jazz concerten perfect weer. Maar ook in de muziekstijlen daartussen zoals Rock, Electro en Blues worden perfecte prestaties neergezet.

Maar topapparatuur heeft ook toprandapparatuur en een perfect akoestische omgeving nodig. Ga je naast deze ‘technische’ parameters aan de slag met een High End specialist zoals Frank, iemand die weet hoe hij High End apparatuur op hoog niveau moet afstellen? Dan gebeuren er wonderlijke dingen. Dingen die veel geld kosten maar zeker niet duur zijn. Want voor een muziekliefhebber is een privé-concert van zijn lievelingsmuzikant, zanger of componist in zijn eigen luisterruimte onbetaalbaar mooi. En de Arteluthe Stiletto’s brengen deze beleving zonder compromissen in je luisterruimte. Een aanrader voor wie muziek wil beleven én voelen.

Arteluthe Stiletto

€19950,-
9.3