Canton, het Duitse bedrijf dat sinds 1972 kwaliteitsvolle luidsprekers op de markt brengt, is bij home cinema gebruikers zeker bekend. Het grote aanbod van speakers en versterkers geeft voor ieder wat wils. In deze review focus ik mij op het paradepaardje van Canton: de GLE Series. De surround set die al 20 jaar in het assortiment zit. Voor de verjaardag  van deze serie werd een vernieuwde uitvoering gelanceerd. Zowel draadloze Smart luidsprekers als passieve luidsprekers behoren tot dit portfolio. Ik kreeg de kans om de passieve uitvoering van de Canton GLE Serie, gecombineerd met de Canton Smart Amp 5.1 uit te proberen. Met twee GLE 90‘s, twee GLE 20‘s, één GLE 50 center speaker en een Canton Smart Amp 5.1 in mijn woonkamer waren de buren alvast gewaarschuwd.

Canton GLE Series

Eerste indruk

Bij het ontvangen van de set viel mijn mond open. De GLE Serie werd geleverd op een pallet waarbij alles individueel verpakt werd. Het was kiezen welke component als eerste uit de doos ging. Ik besloot om de grootste dozen eerst te open: de twee GLE 90’s. De testset van Canton kwam in een Makassar, donker houten design. De speakers zijn stevig, stabiel en hebben een bepaald gewicht. De GLE 20 en GLE 50 center gaven me dezelfde indruk. Degelijk, stevig en mooi ontworpen. De kwaliteit voel je. Letterlijk.

De Canton Smart Amp 5.1 daarentegen oogde voor mij vrij klein en praktisch. De versterker is een mooi en strak ‘balkvormig’ toestel dat je makkelijk kan integreren in je interieur. Het aanbod van poorten en uitgangen is gestructureerd met labels waardoor het aansluiten van de versterker geen probleem vormt. De grootte van de speakers zou een minpunt kunnen zijn voor iemand met weinig plaats in zijn cinema ruimte.

Polyvalent inzetbaar met veel presets

Om de GLE speakers op hun maximale prestatie te testen, wou ik eerst de Smart Amp 5.1 leren kennen. Zoals de naam het verraadt, beschikt de amp over de zogenaamde Smart-technologie. Concreet betekent dit dat je zowel passieve als draadloze ‘smart speakers’ kan aansluiten. Dit is een voordeel wanneer je geen surround-bedrading in je ruimte ter beschikking hebt. Canton omschrijft dit als ;simple one-cable installation’. Eén kabel naar je tv en één kabel naar het stopcontact. Op vlak van integratie in je interieur is dat een extra troef. De multiroom-technologie met Dolby Atmos van de Canton Smart Amp 5.1 geeft je enorm veel mogelijkheden om luidsprekers te combineren. Naast zes passieve speaker heb je hierdoor de mogelijkheid om te upgraden naar acht draadloze luidsprekers van de Smart Series. Ik beschikte enkel over passieve modellen.

Het aansluiten van bronnen kan op verschillende manieren en geeft een waaier van mogelijkheden. 3 HDMI inputs, 1 HDMI-ARC output met HDCP2.2, een analoge aansluiting voor bijvoorbeeld een platenspeler, een coax en een optische aansluiting, zes speaker aansluitingen en één active sub out. Dan spreken we nog niet over de optie om draadloos apparaten, streamingdiensten, smartphones… aan te sluiten via bluetooth 4.0 of het netwerk. Met de GLE 90, GLE 50 center en GLE 20 speakers, een platenspeler, 3 HDMI-bronnen en een bluetooth muziekspeler werden in mijn woonkamer veel aansluitingen benut. Knallen maar.

De Canton Smart Amp levert 600 Watt aan krachtig en volumineus geluid zonder oversturing of haperingen. Dit wordt ondersteund door Dolby Atmos en DTS-HD. Met de verschillende presets zoals Music, Movie, Stereo, Party, … kan je met een eenvoudige druk op de knop jouw voorkeuren aanpassen. Nog niet jouw ding? Geen probleem, gebruik de equalizer om elke speaker een aparte instelling te geven. De versterker heeft een aanbod van drie voorgeprogrammeerde EQ’s. Je kan deze presets niet aanpassen of opslaan. Wanneer je echt persoonlijke geluidsinstellingen wenst, moet je de bass, mid en treble apart instellen met de afstandsbediening. Deze instellingen sla je snel op via de drie banken op de afstandsbediening. Dit gaat heel gebruiksvriendelijk door bijvoorbeeld nummer 1 even ingedrukt te houden.

Ik kijk veel films, maar tegelijkertijd luister ik muziek via verschillende apparaten (Spotify, platenspeler, YouTube, …) dus afhankelijk van het gebruik kon ik snel mijn geluidsvoorkeuren en bronnen switchen. Het wisselen van bronnen gaat vlot met de Direct Input Selection en Easy Pairing van de Canton Amp. Deze krachtige versterker kan wel alleen maar zijn prestaties tonen als de speakers die je erop aansluit dit vermogen aankunnen. De combinatie met de Canton GLE luidsprekers vind ik persoonlijk essentieel om het echte Canton-geluid te krijgen.

Ik vermeld wel nog graag dat deze versterker ontwikkeld is om krachtig geluid te leveren en niet om jouw beeldkwaliteit te verbeteren. Eerder besprak ik de Denon AVR-X2700H die dat wel deed.

Denon AVR-X2700H reviewReview: Denon AVR-X2700H

De technische all-range combo

Canton GLE SeriesDe GLE Serie in mijn testomgeving bestond uit vijf apparaten die samen een krachtig surround geluid creëren. Elk apparaat had in mijn opstelling een andere functie. De GLE 90’s functioneerde als twee frontmodellen, de twee GLE 20’s gebruikte ik als zijspeakers en tot slot stond de GLE 50 centraal onder de tv. Elk van deze apparaten heeft zijn eigen specificaties die ik in deze review niet allemaal gedetailleerd kan bespreken. Ik benader per exemplaar wel graag enkele opvallende kenmerken.

Canton GLE SeriesDe krachtpatser Canton GLE 90 is een streling voor het oog én het oor. Hij valt meteen op als je de woonkamer binnenkomt. De grote houten klankkast genereert een geëgaliseerd geluid dat warm en breed de kamer vult. Door de grootte hebben trillingen alle vrijheid om te bewegen in de kast en oversturing te voorkomen. Het gewicht van 19 kg vangt oneffenheden in het geluid op. Deze warme klank wordt mogelijk gemaakt door vier ingebouwde luidsprekers via een 3-wegsysteem: twee titanium woofers van 192 mm, één aluminium midrange van 174 mm en een aluminium tweeter van 25 mm. Wanneer je de speaker enkel voor muziek zou gebruiken, heb je 320 Watt aan power in je woonkamer. De nominale kracht van deze modellen, zeker bij een home cinema surround-opstelling, is 150 Watt per speaker. Je zou ze dus perfect apart kunnen opstellen als stereo-installatie.

Canton GLE SeriesOm de echte surround ervaring te krijgen is de combo met de GLE 20 en GLE 50 center wel echt noodzakelijk. Canton adviseert zelfs op hun website welke speakers je met elkaar kan combineren. Als centrale speaker met een nominale power van 80 Watt is de Canton GLE 50 de moeite waard. De GLE 50 beschikt over twee titanium drivers voor de bass en midrange van 154 mm. Tussen deze twee drivers is er een aluminium tweeter toegevoegd voor de hoge tonen. De GLE 20 is met zijn tweeweg-systeem met 2 drivers (een tweeter en een woofer) een beetje kleiner. Toch levert de GLE 20 een nominaal vermogen van 80 Watt per speaker.

Zuiver, levensecht

De eerste test die ik met deze Canton GLE Serie deed, gaf me een extase van prikkels. Een oorlogsfilm waarin zoveel gebeurde, hoge en lage tonen door elkaar. Het bracht me er zelfs toe dat ik af en toe op pauze moest drukken om de gang te controleren. Het leek dat er bepaalde geluiden uit de hal kwamen in plaats van door de boxen. Echt een stevige ervaring. Bij junglegeluiden uit de film, ging mijn kat op de centrale speaker op zoek naar een vogel. Wanneer het geluid zich verplaatste, volgde mijn kat het geluid naar een andere speaker. Het bracht automatisch een lach op mijn gezicht. Gesprekken zonder veel achtergrondgeluid in de film worden weergeven alsof je mee aan tafel zit. Afhankelijk van het standpunt van de camera past het geluid zich aan. Zeker bij een scène met veel gesprekspartners springt het geluid van de ene speaker naar de andere.

Het luisteren naar muziek deed ik via verschillende apparaten. Om het digitale geluid uit te proberen, verbond ik mijn smartphone met de Canton Smart Amp. Via de afstandsbedieningen experimenteerde ik met verschillende EQ’s en knopjes van de remote control. Ondanks dat ik geen subwoofer had, kwam de bass stevig door de kamer. De woofers van de speaker doen duidelijk hun werk. Een extra subje was leuk geweest, maar niet essentieel. Vervolgens ging ik aan de slag met mijn platenspeler die ik aansloot via de analoge poort. De typische kraak werd geprojecteerd via de tweeters van de GLE 90 en de GLE 20. Heerlijk. De Canton Amp erkent duidelijk de platenspeler, ik voelde meteen dat de Amp het geluid van de platenspeler versterkte. Tot slot was ik benieuwd naar de volle capaciteit van de surround. Via YouTube zocht ik enkele geluidsfragmenten met Dolby Atmos Surround. Zeker een aanrader voor iemand die zijn installatie maximaal wilt testen.

Home Cinema definitive technologyVideo: Een eigen home cinema bij jouw thuis? – Deel 5

Kwaliteit, daar betaal je voor

Voor deze Canton GLE Series betaal je natuurlijk een prijs. De combinaties zoals ik ze heb mogen ervaren kost toch snel 2.700 euro zonder sub. Hierbij beschik je over de Canton Passive GLE 90, GLE 50, GLE 20 en Smart Amp 5.1. Deze prijs is normaal voor de kwaliteit die je van Canton krijgt.

Je moet wel rekening houden met de grootte en het gewicht van de speakers. Voor iemand die een eenvoudige home cinema wilt installeren, vind ik deze set minder geschikt omwille van de grootte. Wanneer je echter je eigen ‘movie cave’ hebt met de ruimte om de prestaties van deze set te maximaliseren, is het zeker de moeite om te investeren.

Canton GLE Series

8.5

9.0/10