Vlak voordat ik op vakantie vertrok, kreeg ik de vraag om de Bang & Olufsen Beosound Level te reviewen. Met alles wat ik al gehoord en gebruikt heb van Bang & Olufsen, kon ik hier uiteraard geen nee tegen zeggen. Nog negen dagen wachten, goed vakantie vieren en dan eindelijk aan de test beginnen van dit geweldig uitziende belevingsproduct. Ik kan alvast zeggen dat ik zeer nieuwsgierig ben wat Bang & Olufsen me deze keer te bieden heeft. Niet alleen door de aparte uitstraling van de Beosound Level die alweer eye-catching is, maar ook doordat het een gemakkelijk verplaatsbare luidspreker is. Daarnaast hoop ik op een prachtige, warme en heldere klank die ik van Bang & Olufsen gewend ben. Maar daar hoef ik mij waarschijnlijk geen zorgen over te maken. Let’s start the test!

De eerste indrukken

Raar maar waar, de doos op zich heeft al een premium uitstraling. Wat eigenlijk wel te verwachten is van Bang & Olufsen. Van het moment dat je de doos ziet en in je handen hebt, start je beleving. Daarom vind ik het openen van zo’n dozen ongelooflijk leuk. Je pakt de onderkant vast, schuift het karton uit de gleuven en ‘tadaa’. Daar ligt hij dan: de Beosound Level.

Bang & Olufsen Beosound Level reviewIk stond versteld. Er kwam ook meteen een lekkere geur voorbij van het materiaal waarmee deze luidspreker gemaakt is: eikenhout. Je weet niet waar je eerst moet kijken. Wel weet ik dat ik meteen naar mijn broer keek met open mond en dat hij net hetzelfde deed. Echt ongelooflijk. Dat vind ik ook zo leuk aan Bang & Olufsen. Ze maken niet alleen producten die goed zijn, ze besten ook heel veel aandacht aan het uiterlijk. Het oog wil natuurlijk ook wat. Het zijn luidsprekers die opvallen en die meteen in het oog springen. Dat is zeker het geval bij de Beosound Level.

Dan even wat verder over de luidspreker. Hij oogt minimalistisch, strak en klassiek. Dat past bij de Beosound Level. Door het gebruik van het eikenhout oogt hij heel premium en heeft dit model een warme uitstraling. Hij is zeer fijn afgewerkt met balkjes die horizontaal over de boxen binnenin lopen.

Daarnaast is de bediening zeer gemakkelijk. Muziek regelen via de B&O Level zelf gaat heel vlot. Zo is de interface ontworpen met soft-touch-knoppen die de bediening gemakkelijk maken. Op deze manier kan je een vooringesteld radiostation kiezen, bluetooth aan- of uitschakelen, muziek op play of pauze zetten, door- of terugspoelen en het volume aanpassen. Deze bedieningsknopjes kan je allemaal boven op het belevingsapparaat terugvinden.

Wat kan je er allemaal mee?

Een mooi design? Ja. Een handig design? Zeer zeker. Het uiterlijk heeft me weeral doen verbazen, daar bestaat geen twijfel over. Maar nu, de functionaliteiten. Zal Bang & Olufsen me hiermee kunnen overtuigen? Het antwoord zal waarschijnlijk al duidelijk zijn. Ja hoor, ook hier kunnen ze het.

Je hebt heel wat functionaliteiten ter beschikking. Zo is de Level onder andere voorzien van AirPlay 2, Google Chromecast en Spotify Connect. Naast deze handige connectiviteitsmogelijkheden kan je de Beosound Level gebruiken als bluetooth speaker. Verder is hij voorzien van een hele reeks radiostations die je kan afspelen via de app. Voor iedereen wat wils op vlak van muziek.

De Level is bovendien volledig draadloos. Erg handig als je hem eens op een andere plek in je woning wilt zetten. Zo kom je niet in de problemen wanneer er geen stopcontacten in de buurt zijn. Je kan hem overal plaatsen waar je hem maar wilt hebben.

Bang & Olufsen Beosound Level reviewHet is daarnaast ook heel evident dat je de speaker volledig kan bedienen via de app. Je drukt op het knopje om hem aan te zetten, je zet je ergens neer ‘et voilà’. Je kan ermee aan de slag gaan. De bediening is overigens zeer gebruiksvriendelijk en voor de hand liggend. De app werkt samen met Google Home en je wifi-netwerk. Je klikt dus verder op de Beosound Level en dan kom je op de ‘hoofdpagina’ van het product. Je krijgt dan de optie om muziek af te spelen via de kanalen die je hebt ingesteld op de vier soft-touch-knoppen. Je kan het geluid regelen, een nummer opnieuw afspelen of doorspoelen, verschillende radiostations toewijzen aan je bibliotheek en nog veel meer. Het is een aangename en verassende tocht om alles in de app te ontdekken.

Muziek afspelen heb ik voornamelijk getest via Spotify Connect. Dit ging zeer vlot en snel. Je opent gewoon de muziek die je wilt afspelen in de Spotify app, klikt op de afspeelmogelijkheden en zo kan je het nummer beluisteren via de Beosound Level.

De Beosound Level beschikt verder nog over Google Assistent. Als je dus even een ‘lui moment’ hebt, kan je gemakkelijk en snel de speaker volledig met je eigen stem bedienen. Voor iemand als ik die wel eens graag in de zetel ligt, is dit een erg handige feature. Natuurlijk kan je ook altijd de app gebruiken, maar eens tegen je luidspreker babbelen, dat heeft wel iets. Het werkt overigens heel goed.

Waar ik nog van onder de indruk was, is dat de B&O Level zich aanpast wanneer je hem verplaatst. Laat me dit even uitleggen. Je kan de Level staand plaatsen, plat leggen of aan de muur hangen. Wanneer je deze positie veranderd, stopt de muziek even en past de luidspreker de oriëntatie aan. Je zal dus altijd kunnen genieten van een perfect geluid, hoe de luidspreker ook geplaatst staat. Alleen vind ik het jammer dat de kabel niet inclusief is om hem tegen de muur te bevestigen. Hier betaal je nog een extra 99 euro voor.

Opladen gebeurt volledig in stijl. Als het ware met een magnetische cirkel die je op de achterkant kan bevestigen. Volledig opladen tot 100% vind ik persoonlijk wel wat aan de lange kant. Dit duurt zo’n drie uur. Voor 80% is dit twee uur. Gelukkig kan je tijdens het laden muziek blijven luisteren. Benieuwd naar hoe hij klinkt?

Bang & Olufsen Beosound A1 ReviewBang & Olufsen Beosound A1: Review

Een warm geluid zoals zijn uiterlijk

De dag dat ik de Beosound Level voor het eerst gebruikte, kregen we bezoek over de vloer. De ideale gelegenheid dus. De man die erbij aanwezig was, is ook een fervente liefhebber van luidsprekers. Benieuwd wat hij ervan zou vinden.

Ik had mijn favoriete nummer opgezet van deze maand: We’ve Lost Dancing van Fred Again. Heerlijke vibe en een warme bas in de achtergrond. Een goed nummer om alle tonen te laten weerklinken. Zowel hoog, midden als laag. De bas is het eerste die doorkomt. In de achtergrond hoorde ik een zachte ‘wauw’. Die was afkomstig van de mede luidsprekerliefhebber die we vandaag op bezoek hadden. Hij was trouwens niet alleen. Ook ik trok mijn ogen wijd open. Wat een rijk en warm geluid. Dit vond ik ongelofelijk prachtig klinken. Alle tonen zaten goed. Een goed hoog en zeker niet scherp. Aangename middentonen en een warme bas. Juist zoals het moet klinken.

Ik had wel verwacht dat het geluid goed zou zijn. Maar toch, door de ‘dunne kast’ blijf je nog steeds verbaast. Hij is trouwens 34,8 cm breed, 23 cm hoog en 5,6 cm diep. Wanneer je de specificaties bekijkt, is het wel duidelijk waar dit geweldige geluid vandaan komt. De Beosound Level beschikt over twee 30 Watt klasse D woofers van 4”. Daarnaast heeft hij één 30 Watt klasse D full range driver van 2”. Tot slot beschikt hij over twee 15 Watt klasse D tweeters van 0.8”.

Bang & Olufsen Beosound Level review

Nu was het tijd om de bas te testen. Iets waar ik persoonlijk zeer veel belang aan hecht. Voor mij creëert het een soort van diepgang in het nummer, een extra dimensie. Hiervoor liet ik The Hills van The Weeknd afspelen. Een nummer waarvan ik weet dat het beschikt over een diepe en zware bas. De kunst is om deze zo warm mogelijk te laten klinken. Het nummer was bezig en ik was naar het moment aan het toeleven waar ik wist dat de bas zijn intrede ging doen. Om de een of andere reden kreeg ik toen al wat kippenvel. Tot de bas weerklonk. Mijn haren gingen recht overeind staan. Ik werd uit mijn ‘vibe’ getrokken van verbazing. Dit was geweldig. Ik heb er geen andere woorden voor. Puur genieten.
Het leuke aan deze speaker én aan Bang & Olufsen is dat je het geluid ook volledig kan aanpassen naar jouw wensen. Je kan de hoge en de lage tonen aanpassen via een slider of je kan de presets gebruiken. Dit zijn dan standen als lounge, party, speech, night en optimal. Op deze manier zal elk nummer nagenoeg ideaal klinken voor menig persoon.

Kwaliteit heeft een prijskaartje

Een mooi design en een geluid om ‘u’ tegen te zeggen. Dat krijg je wanneer je de Bang & Olufsen Beosound Level in huis haalt. Je zal er wel wat geld voor moeten neerleggen. Zo’n 1.499 euro. Dit is niet weinig maar je haalt natuurlijk wel een luidspreker in huis die op veel gebieden klasse uitstraalt. Zowel in de looks als het geluid.

Je krijgt voor deze prijs een warm, kamervullend geluid met een diepe bas en een groot geluidsveld. De bijgeleverde app is gebruiksvriendelijk en biedt duizenden radiozenders aan met een integratie van Spotify Connect, AirPlay 2 en Chromecast. Daarnaast kan je in de app ook nog de efficiënte equalizer gebruiken om het geluid helemaal af te stemmen naar jouw wensen. Ik was alvast onder de indruk van deze mooie luidspreker. Wat een prestatie weer van Bang & Olufsen.

Bang & Olufsen Beosound Level

€ 1.249,
8.6