Indrukken
We werken op drie niveaus: stereo, meerkanaals en film. We beginnen in stereo met Lisa Ekdahl en ‘Nature Boy’, een nummer opgenomen met close miking. Als je dan over een goed systeem beschikt hoor je veel meer details dan normaal. Bij de eerste aanzet van Ekdahls hoge stem heb je meteen het gevoel dat je een vergrootglas voor je oor aan het houden bent. Het leek wel alsof er een deken van de speakers afviel, er was opeens een pak meer informatie voorhanden. Dat is waarschijnlijk te wijten aan de ontrafelende kracht van de acht DSP’s. In stereo merk je dan dat die stem volledig loshangt tussen de speakers. Je krijgt het gevoel dat de zangeres voor je staat. Wanneer verderop het nummer de contrabas, piano en drum erbij komen krijg je een mooie scheiding van alle instrumenten. De plaatsing op het virtuele podium is perfect in zowel breedte, hoogte en diepte. Vooral in de diepte krijg je enorm veel lagen. Je kan elk instrument apart volgen zonder dat het totaal verliest aan harmonie. Je hoort álles: het zinderen van de kasten, het aanstrijken van de noten, het naklinken van een toon, … En dat zonder het interfereren van de stem.

Met Ola Gjeilo en Piano Improvisations gaan we over naar hoge resolutie (24bit/96kHz). De perfecte manier om te testen hoe diep deze Datasat RS20i in de muziek kan kruipen. Bij het beluisteren staat de vleugelpiano direct in de kamer. Alle octaven worden zo mooi gedifferentieerd, elke noot is 200% aanwezig. Ook qua timing klopt het volledig. Dit is echt een high end geluid! In diepte hoor je perfect hoe de piano in werkelijkheid klinkt.

We gaan verder met Nils Lofgren en ‘Keith Don’t Go’, een overstap van piano- naar gitaarmuziek dus. Dit nummer combineert een akoestische gitaar met de niet zo fantastische stem van Lofgren. We krijgen een erg propere weergave, waarbij je duidelijk de akoestische gitaar hoort zoals ze in werkelijkheid klinkt; je hoort elke snaar apart zinderen. Er is zo veel oplossend vermogen dat het geen brei wordt. Ook qua timbre, boven- en ondertonen zit het erg gewoon op. Het geheel wordt naar een volledig nieuw niveau verheven.

We ronden het testen in stereo af met The Eagles en ‘Hotel California’. Deze al wat oudere opname blijkt dankzij deze Datasat toch van een erg mooie kwaliteit te zijn. En opnieuw komt de gelaagdheid terug, de gitaristen staan in de kamer en ik kan zonder problemen elke gitaar onderscheiden. Met de bass drum en de conga’s wordt het een waar schouwspel. Ook met de zang erbij hangt alles zo luchtig en los in de ruimte. Genieten van de bovenste plank! Dit weergaveniveau is tot nu toe onovertroffen.

We stappen via blu-rays over naar meerkanaalsmuziek. Diana Krall geeft het startschot met Live in Rio. Het systeem in de Diamond Room is wat meer gericht op meerkanaals, dus je krijgt hier een ongelofelijk uitgebalanceerde weergave. Ondanks het feit dat het hier om een live concert gaat kan je elke mondbeweging van Diana horen, elk detail wordt duidelijk. Die detaillering maakt de nummers nog aangenamer om naar te luisteren. Hetzelfde geldt voor Caught in the Act van Michael Bublé. Van de iets lossere tot de nummers vol dynamiek wordt alles 1 op 1 weergegeven, zijn stem staat er helemaal. Ik waan me tussen het publiek. Het sterkste punt van deze Datasat RS20i is zeker om de akoestische omgeving van de opname perfect weer te geven. Zo hoor je veel meer verschillen in opnametechnieken. Je kan zelfs het verschil tussen toegevoegde reverb en een natuurlijke reverb.

Als we het over een andere boeg gooien met DJ Tiësto en Elements of Life moet ik toegeven dat ik voor het eerst het gevoel had dat het scherm in de Diamond Room te klein werd. De muzikale indruk die hier gemaakt wordt is groter dan het scherm, dus de verhouding klopt niet meer. Bij DJ Tiësto krijg je natuurlijk te maken met beats, en dan hoor je in het laag opnieuw de kracht en het oplossend vermogen van de Datasat. Ook alle synthesizergeluidjes krijgen een heel andere dimensie mee.

In meerkanaals sluiten we af met Michael Jackson en This is It. De dynamiek en punch die uit dit concert komen zijn ongelofelijk. Ik herinner me nog dat ik MJ’s eerste cd ‘Bad’ kocht, dus weet ik dat hij er vanaf het begin in geslaagd is om een soort kracht in het laag te krijgen zonder daarin te overdrijven. Ondanks de fijnheid van zijn stem staat Michael Jackson er volledig. Je zit helemaal in de sfeer, zo veel dat je al bijna het gevoel krijgt in Auro 3D te luisteren. De Datasat RS20i zorgt er ook voor dat de Bowers & Wilkins 800 Diamonds een grotere spreiding aan de dag leggen, je kan het geluid ook tussen de speakers probleemloos pinpointen.

De eerste film die ik bekijk in deze opstelling is Iron Man 2. Ik kies een stevige actiescène en wordt verbaasd door het stevige laag tijdens het landen van de bots. Je krijgt zo’n gevoel van plaatsing, elke robot heeft een akoestisch andere voetafdruk. Heerlijk! De verschillende soorten kogels en lazers kan je perfect onderscheiden. Dan krijg je echt wel respect voor de sound engineers. Dat zet zich ook verder in Thor, en dan vooral bij het gebruik van de befaamde hamer. In mindere systemen ontaardt zo’n geluid nogal vlug in een laaggolf waarin je niets kan onderscheiden. Hier is oplossend vermogen zo groot dat elke dreun van de hamer anders klinkt.

Het grootste schokeffect krijg ik bij Transformers 4 bij de scène met een mechanische slang die onze good guys aanvalt. Dat was een echte openbaring, ik hoorde tot drie keer meer detail dan voordien. Ook hier kan je de verschillende soorten kogels en andere munitie onderscheiden. De hele scène werd zo realistisch dat ik me een paar keer bijna bukte bij een uithaal van de slang. Het gaat hier om een niveau van filmonderdompeling dat je zelfs in de bioscoop niet zal vinden.

Met Titanic kiezen we voor een iconische, iets minder dramatische film. Deze film bevat veel dialogen, en ook daarbij hoor je een onklopbare kwaliteit. De stemmen worden volledig afgelijnd, je hoort perfect het verschil tussen de mannelijke borststem en de vrouwelijke kopstem. Titanic heeft ook een prachtige score waarin erg veel tijd gestoken is. Er zijn ook erg veel muzikaal begeleide scènes. De Datasat RS20i zorgt voor een unieke beleving.

Datasat RS20i

9

Prestaties

10.0/10

Functionaliteit

10.0/10

Prijs/kwaliteit

9.0/10

Bouwkwaliteit

8.0/10

Design

8.0/10

Pros

  • Professionele features
  • Modulaire opbouw
  • Referentieprestaties
  • Processing power
  • Groot, centraal touch screen in combinatie met app

Cons

  • Prijs
  • Aansluitingen uit de pro-audio
  • Voelt niet aan als product met prijs van een auto

Schrijf je in voor de AV2D nieuwsbrief

Verkooppunten van het merk datasat
Abonneer je ook op ons kanaal

Lees ook op AV2D

Recent nieuws

Volumio Motive

Volumio Motive, netwerkspeler met touchscreen op High End München

Het Italiaanse Volumio heeft met zijn nieuwste creatie, de Motivo, een indrukwekkende entree gemaakt in de snel evoluerende audiowereld. Na een zorgvuldige ontwikkelingsperiode van...
Audio Group Denmark

Audio Group Denmark aanwezig op High End München 2024

Elk jaar opnieuw stelt de High End audiobeurs in München zich op als 'the place to be' voor audiofielen, waar de nieuwste snufjes en...
AVID Acutus Dark Iron platenspeler

AVID lanceert de Acutus Dark Iron draaitafel

Een innovatie van Britse bodem: de AVID Acutus Dark Iron draaitafel. Na zes jaar ontwikkeling heeft AVID, bekend om zijn compromisloze benadering van geluidskwaliteit,...

Recente video's

The story of Linn

Het verhaal van Linn samengevat in een nieuwe video

Linn, een merk dat streeft naar muzikale perfectie. Ze presenteren met trots een nieuwe video. In het filmpje wordt hun unieke verhaal en rijke...
Alpha High End Brasschaat Magical Cost is No Object Show 2024video

Video: sfeerverslag van de Magical Cost is No Object Show bij Alpha High End

Het weekend van zaterdag 13 en zondag 14 april stond bij Alpha Brasschaat volledig in het teken van de Magical Cost is No Object...
AudioPerfect Lyngdorf Cue-100video

Video: stereo demonamiddag bij AudioPerfect met de Lyngdorf Cue-100 luidsprekers

De high-end Lyngdorf Cue-100 luidsprekers beleven? Dat kon op zondag 14 april bij AudioPerfect. Deze maand stond dan ook in het teken van 'Aprilse...