Met de komst van de soundbar kan iedereen tegenwoordig een echte cinema-ervaring in huis halen. Het aanbod van soundbars is de laatste jaren sterk toegenomen waardoor de keuze voor de consument bij elke nieuwe release bemoeilijkt wordt. Deze prachtige uitvinding is ontworpen uit noodzaak. De televisietoestellen werden steeds dunner waardoor ingebouwde klankkasten niet meer mogelijk waren. Toch blijven degelijke klankkasten essentieel om een warm geluid te produceren. Om dit te compenseren is een soundbar ideaal. Het neemt de functie van de klankkast over en wordt eenvoudig aangestuurd via een HDMI-kabel. Tegelijkertijd is het stijlvol in je interieur en kan je het makkelijk onder je tv bevestigen. Klipsch, het gekende merk dat sinds 1946 op de audiomarkt zijn kwaliteit verdeelt, biedt met de Cinema 600 een knaller van een soundbar aan met externe woofer om jouw filmervaring nog beter te maken.

Plug-and-play stelt nooit teleur

Het grootste knelpunt bij geluidssystemen is het gesukkel met kabels, het grote aanbod van poorten en het juist instellen van het toestel. Dat is bij deze Klipsch Cinema 600 totaal niet het geval. Het is letterlijk plug-and-play. Je plaatst de soundbar en de subwoofer, je zorgt voor voeding en je connecteert de HDMI-kabel in de ARC-poort. Dat is het. De Cinema 600 maakt draadloos verbinding met de woofer waardoor ze niet naast elkaar moeten staan. De bar is afgewerkt met luidsprekerstof en de woofer is een donkere houtkleurige kast. Heel stijlvol in je interieur waardoor je in de eerste plaats zou denken dat het een stoeltje is. Het design en het gebruiksgemak is top.

Klipsch Cinema 600 Sound Bar Review

Wat krijg ik erbij?

De bar bestaat uit twee grote delen: de soundbar zelf en een aparte subwoofer. De bijgeleverde afstandsbediening beschikt over motion sensing waardoor hij oplicht vanaf het moment dat je hem wilt gebruiken.  Hierbij stel ik me wel de vraag naar het batterijverbruik. Je kan ook gebruik maken van de Klipsch Connect-app als je dit handiger vindt. In de doos vind je ook een papieren tool die je kan gebruiken om de soundbar op te hangen.

Stijlvolle kracht in de woofer

De bar bespreek ik later nog, maar wat het meest opvallende is: de subwoofer Hier zit de kracht van het volumineus geluid van de Klipsch Cinema 600. De externe woofer van deze set maakt het verschil. Het is een knaller, een badass. Het ziet er misschien wat groot uit, maar door het design neem je dit er gewoon bij. De kracht van deze 10 inch woofer zit hem in de bouw. De houten, holle klankkast stuurt het geluid naar onder in plaats van vooruit.

De draadloze verbinding van 2,4 Ghz tussen de subwoofer en de bar werkt via zero latency technologie. Hierdoor is er geen vertraging tussen de bar en de woofer. Doordat de kast ongeveer twee centimeter van de grond staat, wordt de vloer als geleider gebruikt. De bastonen trillen vlotjes doorheen de klankkast naar de vloer. Dit zorgt voor een breed, rijk en kamervullend bereik zonder aan kwaliteit in te boeten. Zeker wanneer je de subwoofer personaliseert met de afstandsbediening of de Klipsch Connect-app waarbij je de bassen voelt trillen op de vloer.

Ben je benieuwd naar het design van deze Klipsch Cinema 600 Sound Bar? Neem dan zeker eens een kijkje naar deze leuke video die wij maakten van deze sfeervolle soundbar én subwoofer:

Een 3.1 systeem met interessante mogelijkheden

Laten we het eens over de soundbar hebben. De Klipsch Cinema 600 levert 600 Watt aan zuiver geluid. Dit wordt mogelijk gemaakt door de 3 ingebouwde speakers. Een lineaire speaker die het geluid centraliseert en twee speakers met de typische horn-technologie van Klipsch. De horn-technologie zorgt ervoor dat het geluid zeer breed wordt uitgestuurd en een ronde klank produceert. Eveneens plaatste ze vier kleine woofers in de bar om zo de mid-frequenties zuiver te kunnen uitsturen. Het is mogelijk om de Klipsch Cinema 600 uit te breiden naar een 5.1 surround opstelling met de draadloze Klipsch Reference. Deze surround-instellingen kan je nog eens personaliseren met de afstandsbediening of app. De combinatie met de ingebouwde Dolby Digital maakt film nog intenser.

Dit allemaal wordt in een strak, gedesignde bar geïntegreerd. De afwerking maakt de soundbar misschien iets kwetsbaarder.

Klipsch Cinema

Als kleine opmerking vind ik wel dat de balans tussen audio en spraak niet altijd tot zijn recht komt. Hevige acties, ontploffingen of stevige muziek zijn een brok van vol geluid waar je uren naar kan luisteren. Bij gesprekken merk ik dat ik vaak naar de afstandsbediening of app greep om het volume bij te stellen. Door met de app alle frequenties wat te personaliseren en te experimenteren met de optie ‘dialog’ was dit probleem van de baan.

Vinyl op zijn best

Als grote vinyl-fan popelde ik om mijn König-platenspeler aan te sluiten op de Cinema 600. Het aansluiten van de speler ging vlot met een 3,5 mm-jack kabeltje via de analoge poort. Gezien het geluid via een eenvoudige aux-kabel doorgestuurd wordt, veronderstelde ik dat de geluidskwaliteit een beetje minder ging zijn. Hier heb ik me sterk in vergist!

De typische crack van de vinyl komt vlotjes door. De bar genereerde een warm en egaal LP-geluid. De klank was niet vervormd en je kon makkelijk spelen met de equalizers. Het afspelen van een plaat is vaak zachter en minder volumineus dan wanneer je digitaal muziek afspeelt. Toch moet ik toegeven dat deze typische vinyl-klank niet moest onderdoen voor zijn digitale varianten. De soundbar gebruikt zijn volledige capaciteit om de warme klank van de plaat zuiver te laten klinken. De bassen voelde diep en stevig.  Dit kan natuurlijk een indruk zijn, maar het ruimtevullend geluid van de plaat was super. Ik ben overtuigd.

Budgetvriendelijke cinema aan huis

Voor een bedrag van 600 euro haal je dit toestel in huis. Wanneer je ware filmfan bent, af en toe eens krachtige muziek afspeelt en niet graag teveel kabels op je kast hebt, is deze Klipsch Cinema 600 misschien wel iets voor jou. Geef hem een mooie plaats in je woonkamer. Zo kan hij zijn ware aard laten horen. Graag zou ik hem zelf in huis halen en nog durven uitbreiden naar een 5.1-opstelling. In de periode dat ik hem kon testen, ervaarde ik weinig minpunten. Voor dit budget krijg je kwaliteit die zeker zijn prijs waard is. Het is een aanvaardbaar prijskaartje waarmee je deze master in huis haalt. Een echte Klipsch.

Klipsch Cinema 600 Sound Bar Review

Klipsch Cinema 600 Sound Bar

599 euro