Als muziekliefhebber die ademt voor alles wat met audio te maken heeft, ben ik een grote fan van de Klipsch luidsprekers uit de Heritage-serie, zoals de Heresy (link naar eerdere review) met zijn klassieke uiterlijk of zijn zeer karakteristieke muzikale klank. In tegenstelling tot de Heritage-serie heeft de RP-serie van Klipsch een modernere look en is ze ook betaalbaarder. Maar betekent dit dat deze moderne luidsprekers mij ook kunnen inspireren?

Na de installatie van deze ‘statige’ luidsprekers en een uitgebreide toelichting door Alain Michiels van Audioscape ging ik op ontdekkingstocht doorheen hun muzikale kwaliteiten.
Wat bleek? Ook al zijn deze nieuwe luidsprekers nog niet volledig ingespeeld, ze weten me mee te slepen met hun krachtige en dynamische weergave. Lees de uitgebreide review hieronder verder om te ontdekken hoe deze prachtige luidsprekers mij hebben geïmponeerd met hun uitzonderlijke geluidskwaliteit.

Klipsch, opgericht in 1946 door Paul W. Klipsch, is een merk dat al bijna 80 jaar pioniert in het ontwerpen en produceren van hoogwaardige luidsprekers. Hun legendarische status binnen de industrie en een reputatie van ongeëvenaarde kwaliteit, is daarom geheel terecht.

Een unieke filosofie

Maar wat Klipsch echt uniek maakt, is hun filosofie. Al vanaf het begin focust het merk op het leveren van een ‘live performance’-ervaring voor de luisteraar. Klipsch streeft ernaar om het oorspronkelijke geluid zo dicht mogelijk te benaderen, zonder dat dit ten koste gaat van de muzikaliteit. Hoe ze dat doen? Hoogwaardige materialen en geavanceerde technologieën gebruiken, zoals hun Linear Travel Suspension tweeter en Cerametallic woofers. Dit alles maakt Klipsch tot een merk dat niet alleen geliefd is bij audiofielen, maar ook bij muzikanten en professionals uit de industrie.

Klipsch RP-8000F II Review luidsprekers

Door de jaren heen heeft Klipsch zich niet alleen gericht op het ontwerpen van hoogwaardige luidsprekers, maar ook op het creëren van een specifieke luisterervaring voor verschillende doeleinden. Van home theaters tot muziekweergave en draadloze luidsprekers, Klipsch blijft innoveren en zoeken naar manieren om de luisterervaring te verbeteren.

De wensen van de veeleisende luisteraar

Het assortiment van Klipsch omvat een breed scala aan luidsprekers: van vloerstaande modellen tot bookshelf varianten en zelfs inbouwluidsprekers. Het merk heeft ook populaire hoofdtelefoons en soundbars in het assortiment.

Maar Klipsch blijft vastberaden om de beste luidsprekers op de markt te produceren en heeft zichzelf bewezen als een betrouwbare keuze voor audiofielen die streven naar hoogwaardige geluidsweergave. Of het nu gaat om het afspelen van muziek bij je thuis, op kantoor of onderweg, Klipsch heeft een product dat voldoet aan alle wensen van de veeleisende luisteraar.

Nieuwsgierig naar wat dit product uniek maakt? Je ontdekt het in deze video.

De technische specificaties van de Klipsch RP-8000F II: leer meer over de verschillen ten opzichte van zijn voorganger, waaronder het vernieuwde uiterlijk

Quick overview:

• 8-inch Cerametallic woofers
  • 1-inch Klipsch’s Linear Travel Suspension tweeter
  • 111,8 cm x 26,7 cm x 35,6 cm
  • 27,2 kg per stuk
  • Gespecificeerd rendement: 95 dB
  • Frequentiebereik: 32 Hz tot 25 kHz

Klipsch RP-8000F II Review luidsprekersDe Klipsch RP-8000F II luidsprekers bieden een geüpgradet geluid ten opzichte van de populaire RP-8000F. Met indrukwekkende 8-inch woofers en 1-inch tweeters zijn deze luidsprekers ontworpen om een uitgebreide en krachtige geluidsweergave te leveren, inclusief een diepe basweergave.

Wat de RP-8000F II onderscheidt van zijn voorganger is de toevoeging van Klipsch’s Linear Travel Suspension tweeter, die zorgt voor een nauwkeurige reproductie van hoge tonen. Bovendien zijn deze luidsprekers voorzien van Cerametallic woofers, die een krachtige en dynamische weergave van lage tonen bieden.

Daarnaast zijn de luidsprekers vervaardigd van premium materialen en hebben ze een verfijnde afwerking met afgeronde hoeken en een mooie uitstraling. Dit zorgt niet alleen voor een upgrade van je muziekinstallatie, maar ook van je interieur.

Klipsch RP-8000F II Review luidsprekersAan de achterzijde vind je een baspoort terug en ook heel kwalitatieve luidsprekeraansluitingen die Bi-amping of Bi-wiring mogelijk maken. Via de height klemmen kan je een extra Atmos speaker aansluiten (zie foto hiernaast). Bij levering ontvang je nodige kabels om dit mede mogelijk te maken.

Kortom, als je op zoek bent naar hoogwaardige geluidsweergave van topkwaliteit, dan zijn de Klipsch RP-8000F II luidsprekers een optie die zeker te overwegen valt. Dankzij de verbeterde technologie bieden ze nog meer precisie en kracht in het geluid in vergelijking met hun voorganger.

Afmetingen, rendement en frequentiebereik

Met een afmeting van 111,8 cm x 26,7 cm x 35,6 cm en een gewicht van 27,2 kg per stuk zijn de Klipsch RP-8000F II luidsprekers behoorlijk imposant. Hun gespecificeerde rendement van 95 dB betekent dat ze efficiënt elektrische energie kunnen omzetten in een prachtige muziekweergave, waardoor ze in staat zijn om een krachtig geluid te produceren zonder veel versterkervermogen te gebruiken.

Het frequentiebereik van 32 Hz tot 25 kHz betekent dat ze een bovengemiddeld spectrum van klanken kunnen weergeven, van diepe basgeluiden tot heldere hoge tonen.

Luistertest

Maar hoe klinken de Klipsch RP-8000F II luidsprekers nu echt? We nemen uitgebreid de tijd om verschillende muziekstukken te beluisteren. We lichten enkele hoogtepunten uit en bespreken het karakter van deze luidsprekers.

• Joe Bonnamaza (Midnight blues live)
    Tijdens het beluisteren van ‘Midnight Blues’ van Joe Bonamassa met de Klipsch RP-8000F II luidsprekers, worden we meegesleurd in de muziek alsof we live bij het concert aanwezig zijn. De 8-inch woofers geven de basweergave precies genoeg drive en kracht, waardoor we helemaal worden meegesleurd door de groove. Ook de gitaarsolo’s komen perfect tot hun recht dankzij de heldere en zuivere weergave van de luidsprekers.De stem van Bonamassa klinkt prachtig en helder. En dat is dankzij de nauwkeurige weergave van het hogere register door de Linear Travel Suspension tweeter. Wat ons echter het meest opvalt, is de muzikale balans tussen de verschillende instrumenten en zang. De luidsprekers geven elk element van het nummer op een evenwichtige manier weer, waardoor we niet anders kunnen dan volledig opgaan in de muziek.
  • Nick Cave – Nobody’s baby know
    Bij het beluisteren van ‘Nobody’s baby now’ van Nick Cave met de Klipsch RP-8000F II luidsprekers, worden we meegezogen in het weidse geluidsbeeld en de akoestiek van de opnameruimte. De luidsprekers brengen de live-sfeer van het optreden op reële wijze over en geven ons opnieuw het gevoel zelf aanwezig te zijn in het Alexandra Palace.De pianoklanken zijn een absoluut hoogtepunt. Het geluid is gedetailleerd en klankrijk wat het nummer een extra emotionele lading geeft. Met dank aan de Linear Travel Suspension tweeter worden alle noten helder en zuiver weergegeven. Het gevolg? Adembenemende, rijke pianoklanken.De luisterervaring met de Klipsch RP-8000F II luidsprekers bij het beluisteren van ‘Nobody’s baby now’ van Nick Cave is fantastisch, tot kippenvel toe. Heel knap hoe een luidspreker op dit niveau erin slaagt om de emotionele lading van de muziek van Nick Cave realistisch weer te geven. De kwaliteit van het geluid? Realistisch. De pianoklanken? Subliem. Heb jij als muziekliefhebber interesse in audioapparatuur binnen dit budget? Dan zijn deze luidsprekers zeker het overwegen waard.
  • Taylor Swift – Anti Hero (Midnight)
    Wanneer we de Klipsch RP-8000F II speakers gebruiken om naar Taylor Swift’s “Anti Hero (Midnight)” te luisteren, vinden we het nummer goed, maar niet van hoge opnamekwaliteit vanwege de compressie. Ondanks de mindere kwaliteit worden we echter meegesleept door de muzikaliteit en de gedetailleerde sound, waar we echt van genieten. De 8-inch woofers zorgen voor een heerlijke baslijn, terwijl de Klipsch RP-luidsprekers ons zelfs bij deze mindere opname nog steeds in staat stellen de muziek goed te horen. Deze vergevingsgezinde luidsprekers hebben een mooie balans in de muziek. De Linear Travel Suspension tweeter zorgt voor een heldere en emotionele weergave van Swift’s stem.De luisterervaring met de Klipsch RP-8000F II speakers tijdens het beluisteren van “Anti Hero (Midnight)” heeft ons aangenaam verrast en we hebben genoten van de muzikaliteit en elk detail.
  • Mahler: Symphony No. 2 ‘Resurrection’ – I. Allegro maestoso
    Het bespreken van details en niveau van weergave kan goed worden toegepast in de klassieke muziek. We dachten dat deze luidsprekers meer van toepassing zouden zijn voor popmuziek. Maar niets is minder waar.We gaan dus even de klassieke toer op. Terwijl we de 2de Symfonie van Mahler, uitgevoerd door dirigent Kaplan, beluisteren via de Klipsch RP-8000F II luidsprekers, worden we overweldigd door de krachtige dynamische weergave van het orkest. Het rendement van de 8-inch woofers creëert een opwindende en energieke sensatie.Ook de verfijnde weergave van de hoge tonen was geweldig, dankzij de Linear Travel Suspension tweeter. We hoorden elk subtiele noot van de verschillende instrumenten en konden genieten van de mooie muzikale opbouw van het stuk. De tweeter is kwalitatief goed genoeg om details helder te laten weerklinken.
  • Saint-Saens – Dance Macabre
    Dance macabre begint eerder rustig en stil, en vertelt het verhaal binnen een walsritme tot aan een prachtige climax. Het meeslepende karakter van dit nummer komt vooral tot uiting dankzij de Klipsch-luidspreker. De fijne details blijven goed hoorbaar. Zelfs op dit niveau brengen de luidsprekers de muziek op een zeer aangename manier over. Ze geven de finesse en de solo-instrumenten perfect weer en zelfs bij de krachtige climax blijft het geluidsbeeld overeind. Dit getuigt van de hoge kwaliteit van deze Klipsch RP-8000 F II luidsprekers, die door hun dynamische karakter het gevoel geven dat je bij een live-orkest aanwezig bent. Deze high-end dynamiek is niet vaak te vinden op dit prijsniveau, dus dat was een zeer aangename verrassing.En wat een dynamiek… Zelfs op hogere instellingen bleef het geluid loepzuiver en onvervormd, wat deze luidsprekers uiterst geschikt maakt voor feestjes en andere gelegenheden waarbij het volume wat omhoog mag. Want zelfs als je echt luid speelt, blijven de luidsprekers zeer stabiel in weergave.

De Klipsch RP-8000F II luidsprekers zijn een mooie aanwinst voor elke muziekliefhebber die houdt van een betaalbare prachtige muziekweergave. Hun krachtige basrespons en heldere weergave van de hogere registers brengen elk muziekstuk tot leven. De subtiele details en nuances in de muziek worden met deze luidsprekers volledig onthuld. En dat alles voor een zeer aantrekkelijke prijs van 1.898 euro.

Ben je op zoek naar luidsprekers die je zullen verrassen met hun kwaliteit? En die je muziek naar een hoger niveau tillen? Dan zijn de Klipsch RP-8000F II luidsprekers zeer zeker aangeraden. Zet de volumeknop maar open en laat je omverblazen door de ongelofelijke kracht en schoonheid van jouw lievelingsmuziek, die tot leven komt met behulp van deze geweldige luidsprekers! Dan zouden deze krachtige luidsprekers uw einddoel kunnen zijn.

Klipsch RP-8000F II

1.898 euro
9