Rega Brio versterker
Rega vernieuwt dit jaar zijn Brio versterker. Het concept blijft hetzelfde : een versterker met een voor standaard luidsprekers volstrekt adequate 50W in 8 Ohm, gegoten in een eigenzinnig formaat, met exclusief analoge ingangen. Nieuw zijn de geüpdate look en een hoofdtelefoonaansluiting. De licht hogere prijs ten opzichte van het vorige model, nu 799 Euro, ligt op een niveau waar er toch wel wat verwachtingen zijn. Een test zeker waard.
Technologie
Het is fantastisch te zien dat Rega, toch een vrij kleinschalige speler in vergelijking met de meeste bekende namen, erin slaagt om zowel ontwerp als productie van zijn componenten in eigen huis en op eigen bodem te houden. Extra opvallend wordt het dan dat zoveel mechanische en auditieve kwaliteit geleverd kan worden aan een markt conforme prijs.
Een half jaar geleden ongeveer had ik het genoegen een Rega systeem rond de Elex-R versterker en Saturn-R CD-speler aan de tand te mogen voelen. De Elex-R bleek daar een prima en echt neutrale versterker te zijn, met focus op kwaliteit en no-nonsense. De Brio zit onder de Elex-R in de pikorde, maar heeft nu een upgrade ondergaan.
Opvallend aan de nieuwe Brio is, naast het geupdate uiterlijk, de aanwezigheid van een hoofdtelefoonaansluiting. Ik was bij de test van de Elex-R zeer onder de indruk van de mechanische bouw van die versterker en het moet gezegd, de opbouw van de Brio moet hier niet voor onderdoen. De kast voelt uitermate solide aan, de aansluitingen en afwerking zijn perfect. Met de kleine afstandsbediening kunnen alle functies vanop afstand uitgevoerd worden, behalve het in- en uitschakelen van de versterker. Dat gebeurt op de versterker zelf via een geruststellende klik. Geen vage aanraaktoetsen hier. Door de kleine vormfactor is het aantal aansluitingen beperkt tot 4 cinch paren. Maar de Brio heeft ook nog een ingebouwde phonotrap, die zeker in deze tijden van terugkerend vinyl, de versterker een grote toegevoegde waarde geeft tegenover veel van zijn concurrenten. En bij platenspelers liggen natuurlijk ook de roots van Rega. Een digitale ingang zou nog een interessante moderne toevoeging zijn, wat mij betreft mag dit gerust ten koste gaan van een analoog aansluitpaar. De kast is enigszins apart te noemen, en is maar half zo breed als een standaard hifi componentt. Met de Apollo-R en DAC-R heeft Rega een optisch bijpassende CD-speler en DAC in het gamma.
De aansluitingen zijn, gezien de kleine afmetingen van de versterker, wel nogal dicht bij elkaar geplaatst. De luidsprekerklemmen zijn hoogwaardig en geschikt te maken voor banaanstekkers, waarvoor dank.
In de praktijk
De nieuwe Brio bleek na aankomst in mijn woonkamer al snel een wat speelser karakter te hebben dan de Elex-R. Niet alleen was ik al van in het begin fan van zijn geupdate look, de ringvormige metalen volumeknop is een knappe stijlvondst, maar ook verbaasde hij mij met een erg aangename laag-sectie. Misschien was het detail in het hoog net iets minder dan die van zijn grotere broer, de Brio heeft een erg prettig, wat warmer karakter.
Natuurlijk beluister ik een uitgebreid aantal genres en heb ik geen probleem met het genieten van allerlei werk, van Johannes Ockegem tot Bazart, toch merk ik dat sommige platen zich aaneengeregen hebben tot mijn persoonlijke muzikale ruggengraat. Platen van de meest diverse genres waar ik steeds naar terugkeer en die de opeenvolgende muzikale rages overleven. Orgelwerk van Bach zit daar bij, net zoals Angélique Kidjo en Pink Floyd. Ook wat nieuwerwetser materiaal heeft al een permanent plaatsje bemachtigd. Zo kan ik mij geen leven meer inbeelden zonder Melanie de Biasio bijvoorbeeld. En elk jaar komen er een paar schakels bij. Beth Hart zou wel eens aan dat lijstje kunnen gaan toegevoegd worden. Ik ben helemaal overtuigd van haar nieuwste ‘Fire on the Floor’. De Brio zet de titelsong erg krachtig neer. Het nummer bundelt erg veel ingehouden emotie en de Brio zet de dynamiek van de ritmesectie nog extra in de verf. Niettegenstaande de warmere aanzet blijven details toch steeds aanwezig en dat tot op elke luistersterkte die realistisch is in mijn woonkamer. Hier gaat natuurlijk ook de efficiëntie van je luidsprekers een rol spelen. Alles bij mekaar wordt een grote muzikaliteit getoond.
Via hoofdtelefoon is de Brio wat gevoeliger. Spelen op erg lage volumes resulteert soms in wat hoorbare ruis. Maar op kruisvolume is het ook hier de krachtige dynamiek die opvalt. Dat de speakers automatisch uitgeschakeld worden bij inpluggen van de hoofdtelefoon is handig meegenomen.
Dat de Brio ook wat detailrijker en complexer werk aankan bewijst hij bijvoorbeeld met Fever van Taxiwars. Daarin scheuren Tom Barman en meester saxofonist Robin Verheyen het behang van de muur met fantastisch meeslepende jazz. Op vinyl en via de phono sectie van de Brio klinken de nummers misschien nog net dat tikje échter, zodat je het gevoel krijgt midden in de uitvoering te staan. ‘Bridges’ en vooral ‘Egyptian Nights’ laten je node los. De Brio speelt meesterlijk met de plaatsing van de instrumenten. Het phono circuit verschuift het zwaartepunt van het muziekspectrum nog iets naar beneden ten opzichte van de andere ingangen. En klinkt dus nog wat warmer. De bij sommige versterkers te prominent aanwezige snerpende schelheid van een sax wordt door de Brio getemd zonder in te boeten aan detail. Zo’n plaat zou drie kanten moeten hebben, of vier. Dat Rega een reputatie hoog heeft te houden op platenspeler gebied wisten we natuurlijk all, de phono stage van de Brio versterker bewijst dat ze ook daar zelfs met hun instapmodel een knappe prestatie hebben neergezet.
Conclusie
Klein van stuk maar groot van hart. De Brio overtuigt met zijn dynamiek en nieuwe look. De aanwezigheid van een erg goede phonotrap maakt de Brio nog extra interessant.
Richtprijs
Rega Brio : 799 Euro