In een tijdperk waarin streamingdiensten zoals Qobuz, Spotify en Tidal het grootste deel van de muziekindustrie domineren, en vinyl nu al heel wat jaren zijn comeback viert, lijken mijn cd’s en de bijbehorende cd-speler een relikwie uit het verleden. Door het gebruiksgemak van bovenstaande en de stijgende geluidskwaliteit van heel wat digitale formaten heb ik amper nog cd’s afgespeeld de laatste jaren. Toch heeft Yamaha in dit ‘streaminglandschap’ het lef om een beetje tegendraads te zijn met de introductie van de Yamaha CD-C603. En doet ons eraan herinneren dat de eerste echt digitale muziekdrager, een cd-speler, nog steeds springlevend is. Want hecht je nog steeds belang aan je cd-collectie? Of vind je het moeilijk om deze van de hand te doen, ondanks het feit dat je bijna niets meer afspeelt? Dan heeft Yamaha deze vijf-disc cd-wisselaar gemaakt voor jou, een muziekliefhebber die het ‘fysieke’ aspect van muziek weet te waarderen, zonder in te boeten aan kwaliteit t.o.v. de moderne streamingformaten.

Toen de Yamaha CD-C603 voor mijn deur werd afgeleverd, was ik aanvankelijk wat sceptisch. In een wereld van high-res streaming en digitale formaten, vroeg ik me af of een cd-speler als deze nog relevant kon zijn. Na het toestel aangesloten te hebben op onze referentie versterker, de Yamaha AS-3200, en enkele oude favoriete cd’s letterlijk vanonder het stof te gehaald en afgespeeld te hebben, werd het al snel duidelijk dat de CD-C603 best wel thuis hoort als mooie en gebruiksvriendelijke aanvulling in een moderne muziekinstallatie.

Yamaha: Tijdloze kwaliteit

Yamaha staat al decennialang bekend om zijn hoogwaardige audioapparatuur, en de CD-C603 past perfect binnen die traditie. Het merk heeft altijd gestreefd naar een unieke positie in de muziekwereld waar ze hun focus vooral houden op muziekbeleving, letterlijk in de brede zin van het woord. Yamaha is het enige merk dat zowel muziek-instrumenten, opnameapparatuur als weergave-apparatuur maakt. En daarmee behoren ze voor mij tot de belangrijkste merken die echt wel weten hoe muziek moet gemaakt, weergegeven en gekoesterd worden. Op regelmatige basis zetten ze een statement, zoals enkele jaren geleden toen ze een hele High End retro-serie lanceerden. En nu met deze vijf-disc cd-wisselaar bewijzen ze dat fysieke media nog steeds een belangrijke plaats kunnen innemen naast de populariteit van digitale streamingdiensten.

De Yamaha CD-C603 biedt een oplossing voor muziekliefhebbers die hun cd-collectie weer willen afstoffen en er opnieuw van willen genieten. Dit toestel is bedoeld om die collecties opnieuw tot leven te brengen. Het plezier van het bladeren door een fysieke verzameling, het beluisteren van volledige albums en het ontdekken van verborgen juweeltjes, wordt door de CD-C603 opnieuw aangewakkerd.

Unboxing en eerste indruk van de Yamaha CD-C603

De Yamaha CD-C603 wordt geleverd in een stevige doos, zoals je mag verwachten van een kwaliteitsmerk. Het toestel zelf is licht van gewicht, wat in eerste instantie wat fragiel aanvoelt. Aan de achterkant van het toestel vind je enkele essentiële aansluitingen: een ongebalanceerde L/R (RCA)-uitgang en een optische digitale uitgang. Hoewel er geen coaxiale digitale uitgang aanwezig is, is dit voor mij geen gebrek gezien zijn prijsklasse.

Verder vermeld ik aan de achterkant de aansluiting voor een bedrade ‘Remote Control’, maar dit is een optie die ik zelf nog nooit heb gebruikt, laat staan dat ik deze ben tegengekomen in een andere installatie. Ik vermoed wel dat dit in bepaalde opstellingen wel handig kan zijn, daarom de vermelding hier voor alle volledigheid.

De voorkant biedt het toestel een breed scala aan bedieningsopties. Naast de gebruikelijke aan-uitknop en afspeelbediening (play, stop, forward, …) beschikt de CD-C603 over vijf sneltoetsen waarmee je direct een van de cd’s kunt selecteren en afspelen. Het heldere display toont verder de belangrijkste informatie, zoals het schijfnummer, het tracknummer en afspeeltijd. Rechts van het display staan een heleboel andere knoppen waarbij de PlayXchange echt wel opvalt. Deze knop is heel handig want dan kun je tijdens het afspelen van een cd een van de andere cd’s wisselen, terwijl de muziek ononderbroken blijft. Dit is een geweldige functie voor ultra lange luistersessies waarbij je verschillende albums achter elkaar wilt beluisteren.

Met de Eject-knop komt een brede cd-lade met 5 cirkels uit het toestel. Deze lade is stevig genoeg om cd’s gemakkelijk in te laden. Hierop is de nummering van de vijf schijfsleuven duidelijk aangegeven, wat voor mij het heel gemakkelijke maakte om achteraf snel de juiste cd te selecteren.

Een ander handig aspect van de CD-C603 is de USB-poort aan de voorkant. Hiermee kun je eenvoudig muziek afspelen vanaf een USB-stick of externe harde schijf, wat de veelzijdigheid van dit apparaat verder vergroot. Maar voor de test van dit apparaat heb ik me vooral gefocust op de cd weergave.

Onder de ‘motorkap’

De elektronica van de Yamaha CD-C603 is ontworpen met degelijke geluidskwaliteit in het middensegment en focust vooral op het gebruiksgemak van de misschien iets oudere muziekliefhebber. De speler ondersteunt meerdere formaten, waaronder MP3, WMA, AAC, WAV en FLAC tot 96kHz/24-bit, wat betekent dat je niet beperkt bent tot standaard cd’s. Het apparaat kan ook CD-R- en CD-RW-schijven afspelen, wat handig is als je vroeger muziek hebt gebrand op cd’s.

Een van de opvallende technische kenmerken van de CD-C603 is de uitstekende signaal-ruisverhouding van 105 dB. En verder met een dynamisch bereik van 96 dB en een harmonische vervorming van slechts 0,003%, biedt dit toestel een vrij zuivere en gedetailleerde weergave, zelfs bij complexe muziek.

De frequentierespons van de CD-C603 loopt van 2Hz tot 20kHz bij het afspelen van cd’s, en bij het afspelen van bestanden vanaf een USB-stick wordt zelfs een bereik tot 44kHz ondersteund.
Dankzij de Pure Direct-modus kan de speler circuits die niet noodzakelijk zijn uitschakelen om storingen en ruis te verminderen, wat de geluidskwaliteit verder optimaliseert. In deze modus wordt ook de optische uitgang en het display uitgeschakeld om mogelijke storingen tot een absoluut minimum te beperken, wat uiteindelijk zorgt voor een puur en zuiver audiosignaal.

De luisterervaring: Yamaha CD-C603 vs. Streaming via Qobuz

Voor deze uitgebreide luistertest heb ik de Yamaha CD-C603 aangesloten op mijn Yamaha AS-3200 versterker, die mijn Audel Magika luidsprekers aanstuurt met Supra bekabeling. Om een eerlijke mening te kunnen vormen van deze cd-speler heb ik dezelfde muziek ook afgespeeld via mijn Bluesound Node met een Qobuz-streamingaccount.

Zie hieronder de vijf cd’s die ik voor deze test gebruikte. Met daarbij een korte indruk van de muziekweergave.

1. Michael Nyman – The Piano
2. Bryan Adams – Live! Live! Live!
3. Massive Attack – Mezzanine
4. Vaya Con Dios – Time Flies
5. Hans Zimmer & Lisa Gerrard – Gladiator

Bij het beluisteren van The Piano van Michael Nyman viel direct op hoe helder en vol de pianoklanken werden weergegeven. De Yamaha CD-C603 weet deze subtiele nuances voor deze prijsklasse, op een vlotte wijze weer te geven. Je hoort voldoende detaillering en ruimtelijkheid om oprecht te genieten van de muziek zonder dat het perfect is. Daartegenover stond de streamingversie van deze cd die via Qobuz misschien net iets analytischer klonk.

Bij Bryan Adams’ live-opname van Live! Live! Live! wist de CD-C603 de energie en dynamiek van het concert uitstekend over te brengen. Ik heb dit concert in 1988 zelf live meegemaakt en in het natgeregende publiek gestaan ten tijden van Torhout/Werchter. Kletsnat is dit voor mij een van de meest memorabele concerten van mijn jeugd. Heel fijn om dan later te zien dat van dit optreden een cd werd gemaakt, ronduit schitterend. De Yamaha doet mijn nostalgie weer opleven. Ik kan niet zeggen dat ik terug midden in het publiek sta door de geluidsweergave maar genieten doe ik alvast als voorheen omdat de sound dynamisch en met live-‘punch’ wordt weergegeven.

Een ander muzikaal hoogtepunt was Massive Attack’s Mezzanine, dat voor mij synoniem staat voor diepe bassen en donkere mysterieuze sferen. De CD-C603 wist de complexe lagen in de muziek goed te onderscheiden, met vooral een strakke basweergave en voldoende detaillering in het hogere gebied. Vergeleken met de streamingversie klonk de cd-speler net iets warmer, terwijl de Qobuz-versie iets analytischer en koeler was.

Hans Zimmer’s Gladiator soundtrack was misschien wel de meest indrukwekkende luisterervaring. De orkestrale stukken werden met veel detail en complexiteit weergegeven dat zodat ik ook met de ruimtelijkheid van deze cd speler kon uittesten. Prachtig hoe deze cd-speler, die amper € 500 kost, toch een heel degelijk ruimtelijk geluidsbeeld kan neerzetten. De Yamaha CD-C603 gaf een iets vollere, diepere klank, terwijl de Qobuz-versie een iets strakker geluid bood, vooral in de hoge frequenties.

Hoewel het moeilijk is om te zeggen welke bron beter is, is het duidelijk dat de CD-C603 een andere klankkarakteristiek heeft dan de Bluesound Node met Qobuz streaming. Door betere interlinks en voedingskabel te gebruiken kan je het niveau van het geluid nog upgraden. Als je werkt met een externe dac speelt de Yamaha CD-C603 op een veel hoger niveau dan zijn prijsklasse doet vermoeden en dat met alle leuke functionaliteiten.

Conclusie: Yamaha CD-C603 Review

De Yamaha CD-C603 biedt een uitstekende balans tussen nostalgie en moderne geluidskwaliteit. In een tijd waarin streaming domineert, biedt deze cd-wisselaar een unieke, tastbare luisterervaring die herinnert aan de charme van fysieke media. Met functies zoals PlayXchange, waarmee je cd’s kunt wisselen zonder de muziek te onderbreken, en de Pure Direct-modus, die ongewenste ruis minimaliseert, is dit toestel een aanrader voor muziekliefhebbers die hun cd-collectie nieuw leven willen inblazen.

Met een adviesprijs van ongeveer €599 biedt de Yamaha CD-C603 veel waar voor zijn geld. Het toestel presteert uitzonderlijk goed in combinatie met een middenklasse hifi-installatie, en de geluidskwaliteit komt dicht in de buurt van moderne digitale oplossingen zoals de Bluesound Node met Qobuz. Of je nu een fan bent van streaming of cd’s, de Yamaha CD-C603 biedt een verrijkende luisterervaring die zeker de moeite waard is.

Yamaha CD-C603

€ 599,-
9