De Sonos Beam van de eerste generatie! Yes, een soundbar om te reviewen. Dat kwam als eerste in me op. Sonos staat bij mij hoog aangeschreven. Dit omdat ikzelf al bekend ben met de Sonos Move en daarnaast ook de kans heb gehad om de leuke IKEA SYMFONISK wandspeaker uit te testen. Twee luidsprekers waar ik zeer goede ervaringen mee heb gehad én nog steeds heb. De review over de SYMFONISK kan je nog altijd hier lezen. Het is dus zacht gezegd dat ik uitkijk naar wat deze soundbar me te bieden heeft. Vol nieuwsgierigheid en met eigenlijk toch wel hoge verwachtingen vat ik deze test aan. Let’s get started.

Look & feel

Laten we beginnen met wat je ziet: het design van de Sonos Beam (Gen 1). Ik heb de witte variant mogen reviewen. De andere kleur die hiernaast nog beschikbaar is, is zwart. Persoonlijk was ik heel blij met deze kleur omdat het beter in ons interieur past. Het enige nadeel natuurlijk is wel dat deze snel vuil kan worden. Gelukkig maar dat wij proper zijn hier.

Qua grootte vind ik de Sonos Beam perfect. Hij is niet overdreven groot en hij paste zelfs net onder onze TV. Deze staat trouwens op een kleine staander. De TV die ik op mijn slaapkamer heb is iets kleiner maar ook hier paste hij perfect bij. Alleen kon ik de Beam er niet onder plaatsen, maar moest ik hem voor de TV neerzetten. Gelukkig, doordat hij niet immens hoog is, miste ik niets van het beeld.

Review Sonos MoveReview: Sonos Move

Zowel de voorkant als de zijkant (en een deel van de achterkant) zijn voorzien van de ‘grille’. Aan de boven- en onderkant vind je een matte afwerking terug. Over de bovenkant gesproken. Hier vind je de zeer toegankelijke soft-touch-knoppen terug. Hiermee kan je je kamer vullen met het geluid van de Sonos Beam. In totaal zijn er vier knoppen.

• één knop om te pauzeren en te laten afspelen
  • twee knoppen om het volume te regelen
  • één knop voor de microfoon

Over de microfoon vertel ik jullie later iets meer. Je kan als je muziek aan het beluisteren bent naar de volgende of vorige track gaan door van de linker- of rechterkant met je vinger te ‘swipen’ over de drie soft-touch-knoppen. Dit vind ik wel een speciale feature en gelukkig gebeurt dit zeer vlot.

Benieuwd naar onze leuke review video die wij maakten van de Sonos Beam?

Genoeg functionaliteiten?

Wat kunnen we nu eigenlijk doen met de hardware die geïntegreerd is in de Sonos Beam? Je kan hier drie zaken mee. Nummer één is natuurlijk waar de soundbar in eerste instantie voor gemaakt is: het optimaliseren van TV-geluid. Maar dat is niet alles. Je kan de Sonos Beam ook gebruiken als luidspreker voor je favoriete muziek. Tot slot kan je er dankzij de integratie van stembediening zelfs nog tegen praten om zo bijvoorbeeld het geluidsniveau aan te passen.

Laten we het eerst hebben over het TV-gebruik. Om te connecteren met je TV heb je twee kabels nodig. Eén kabel dient voor de stroom van de Beam en de andere is een HDMI-kabel die ervoor zorgt dat het geluid uitgestuurd wordt via de soundbar. Wanneer deze ingeplugd zijn, kan je beginnen met de installatie. Dit gebeurt via de Sonos-app. Zowel met de IKEA SYMFONISK als de Sonos Move heb ik nooit problemen gehad. Deze keer ging de installatie echter wat moeizaam. De Beam werd niet meteen gevonden en het was een probleem om deze te connecteren met de TV. Gelukkig was dit na wat opnieuw proberen snel opgelost en kon ik de soundbar verder uittesten.

De soundbar aansturen kan je doen op twee manieren: via de afstandsbediening van je TV of via de app. Ik deed dit het liefste via de app omdat je dan duidelijk te zien kreeg hoe hard het geluid stond. Daarnaast kan je in de app de geluidsinstellingen volledig afstemmen op jouw persoonlijke smaak.

Zoals ik net al vermelde, kan je de Sonos Beam ook gebruiken als luidspreker om je muziek mee af te spelen. Dit gaat heel vlot net zoals de andere producten van Sonos. Je opent bijvoorbeeld de Spotify app, kiest je muziek uit en selecteert de Sonos Beam bij de beschikbare apparaten. In de Sonos-app kan je zelf nog andere streamingdiensten toevoegen om andere muziek te laten afspelen.

Sonos Arc ReviewReview: Sonos Arc

De microfoon werkt overigens zeer goed op deze soundbar. Zo kan je bijvoorbeeld vragen om je TV aan of uit te zetten, het volume harder of zachter te zetten of van kanaal te wisselen. Daarnaast is het ook gemakkelijk om te vragen voor naar het volgende nummer te gaan indien je je favoriete muziek wilt afspelen.

Het moment van de waarheid

Dan zijn we nu aangekomen tot het leukste moment van de review, de luistertest. De Sonos Beam heb ik zowel getest op de TV in de woonkamer als op mijn slaapkamer. En dan ook nog als luidspreker voor gewoon mijn muziek af te spelen. Laten we beginnen met de ervaring in de woonkamer.

Ik ga jullie niet langer in spanning houden en direct met de deur in huis vallen. Het geluid was oké. Niets meer, niets minder. Laat ik eerlijk zijn en zeggen dat ik er toch iets meer van verwacht had. De tonen kwamen duidelijk door en natuurlijk hoor je een groot verschil met de luidsprekers van de TV zelf. Maar dit was nu niet om te zeggen dat ik immens verbaasd was.

Laat me mezelf nader verklaren. Onze woonkamer is vrij open en de soundbar heeft dus niet echt de mogelijkheid om het geluid te doen weerkaatsen tegen de muren. Al bij al is het geluid zeker nog oké. De hoge klanken zijn helder en zeker niet te scherp. De dialogen zijn zeer duidelijk en dankzij aanpassingen in de app wordt er hier een extra dimensie gecreëerd. Jammer genoeg merk je niet heel veel van de klanken die zijwaarts geprojecteerd worden. Je mist dus een beetje de surround-ervaring. Dit is ook wel logisch doordat je geen externe speakers langs je hebt staan en de mogelijkheid er niet echt is om het geluid te weerkaatsen tegen de muren.

Externe surroundspeakers kan je wel altijd aankopen en integreren via de Sonos-app om toch een echte ‘geluidsbubbel’ te creëren. Maar begrijp me niet verkeerd. Het verschil met de luidsprekers van de TV is zeker hoorbaar en je hebt dus sowieso een mooi geluid met de Sonos Beam.

De bas dan. Voor mij maakt dit het verschil tussen goed en minder goed geluid. Toen ik dit voor de eerste keer hoorde vond ik het goed. De bas overheerste niet, maar kwam wel voldoende door. Dat wil je als je kijkt naar een film. De bas zorgt ervoor dat je haren rechtop gaan staan en dat je de film echt ervaart. Dit ben ik ook gewend van Sonos, een goede en warme bas. De equalizer zorgt er verder nog voor dat je deze nog hoger kan zetten en dus echt die ‘kippenvelmomenten’ krijgt.

Al bij al ben ik toch wel tevreden met het geluid dat de soundbar van Sonos weet te creëren in de woonkamer. Het is gecontroleerd en gedetailleerd met een goede bas. Tijd om hem eens te verplaatsen naar mijn slaapkamer.

Mijn verwachtingen hier waren hoog. Puur omdat de soundbar hier wel de mogelijkheid had om het geluid te doen weerkaatsen tegen de muren. Laat me het kort houden, mijn verwachtingen werden ingelost. Hij klonk in de woonkamer al goed, maar op mijn slaapkamer kan ik zeggen dat hij geëvalueerd is naar zeer goed.

Mijn kamer is niet immens groot en dat heeft er veel mee te maken. Het geluid werd tegen de muren weerkaatst en je voelde echt dat het de kamer overnam. Zonder te spreken over de bas. Tijdens de gevechten in de serie ‘Vikings’ kwam de bas echt tot zijn recht. De muziek erachter, die warme tonen die doorkomen, de zwaarden die tegen elkaar kletteren, … Alle tonen klonken goed. De Sonos Beam heeft zijn plekje gevonden.

Wanneer je de soundbar zou gebruiken voor muziek af te spelen, kan ik je eigenlijk hetzelfde vertellen als mijn ervaring die ik had bij het TV-geluid. Hoe kleiner de kamer en de mogelijkheid om het geluid te doen weerkaatsen tegen muren, hoe beter je ervaring. Maar al bij al is het een goede soundbar die je gegarandeerd voorziet van een mooi geluid.

Conclusie

De Sonos Beam (Gen 1) is mooie en sobere soundbar die qua grootte optimaal is. Je kan hem onder verschillende TV’s plaatsen, maar ook op bijvoorbeeld tafels. Je krijgt hem overal zeker kwijt. Over de bediening is zeker goed nagedacht. Zowel op de Beam als in de app heb je verschillende mogelijkheden om deze soundbar te gebruiken. Wat ik zeker een pluspunt vind is de integratie met spraakbesturing. Zeker wanneer je hiermee het geluid wil regelen en de TV aan of uit wil zetten.

Het geluid is natuurlijk niet onbelangrijk maar Sonos heeft dit weer goed gedaan. Om toch dat tikkeltje meer te halen uit de soundbar, is het wel aan te raden om deze te gebruiken in een kleinere ruimte of op een plek waar er de mogelijkheid is om het geluid tegen muren te doen weerkaatsen. De Sonos Beam is kortom een goed product om met een mooi geluid naar je favoriete films en muziek te luisteren.

Sonos Beam (Gen 1)

8.1

8.0/10