Sony heeft de 360 Reality Audio aangekondigd. Deze codeertechnologie garandeert een driedimensionale muziekbelevenis die luisteraars het gevoel geeft dat het geluid vanuit alle richtingen komt. Deze ervaring wordt mogelijk gemaakt door de object-based spatial audio technologie van Sony.

Voor het bouwen van een ecosysteem rondom 360 Reality Audio werkt Sony samen met muzieklabels, distributeurs en andere muziekorganisaties. Dit om de creatie en distributie van de audiocodec te bevorderen. Tevens faciliteert Sony in apparatuur om producers en artiesten instaat te stellen content te produceren.

Bernhard Grill, Directeur Audio and Media Technologies, Fraunhofer IIS, zegt, “Dankzij deze doorbraak kunnen consumenten op een compleet nieuwe manier van muziek genieten. 360 Reality Audio van Sony is gebaseerd op MPEG-H 3D-audio en biedt een intense muziekbelevenis. Door de ondersteuning van object-based spatial audiotechnologie zijn elementen als zang, instrumenten en effecten volledig driedimensionaal hoorbaar. Sony biedt met 360 Reality Audio een baanbrekende technologie voor zowel muziekliefhebbers als creatieven.”

Wat is 360 Reality Audio?

Deze technologie is gebaseerd op object-based spatial audiotechnologie van Sony. Deze audiocodec maakt het voor producers en artiesten mogelijk om een 360-graden muzikale belevenis te creëren. Elementen als de positie, afstand en hoek van bijvoorbeeld instrumenten in de studio wordt meegenomen in de geluidsopnamen. Dit resulteert in een muziekbelevenis die voelt als het bijwonen van een liveconcert.

Sony voorziet in speciale opnamen-apparatuur voor het creëren van 360 Reality Audio content. Tevens wordt intensief samengewerkt met muzieklabels om producer en artiesten voor te bereiden. Bestaande geluidsopnames (opgenomen in meerdere sporen) kunnen worden geconverteerd naar een formaat dat compatibel is met 360 Reality Audio.

Distributie 360 Reality Audio

Voor de distributie van 360 Reality Audio werkt Sony onder meer samen met Fraunhofer IIS. Dit is de grootste Europese organisatie voor toegepast onderzoek naar MPEG-H 3D Audio. Tevens werkt Sony samen met streamingservices om via een premiumpakket content aan te bieden. Voor het afspelen van deze audiobron light de focus op distributie vanaf een smartphone of tablet naar draadloze hoofdtelefoons en speakers.

Beluisteren via headphones en draadloze speakers

Om 360 Reality Audio optimaal te kunnen beluisteren concentreert Sony zich op de ontwikkeling van headphones en draadloze speakers. Voor headphones wordt de signaalverwerking afgestemd op de auditieve eigenschappen van de individuele gebruiker. Voor personalisatie is Sony bijvoorbeeld bezig met het ontwikkelen van een app waarmee gebruikers foto’s van de eigen oorschelp kunnen maken. Deze beelden worden door de app geanalyseerd en ingezet voor een persoonlijke auditieve optimalisatie van het geluid. Voor draadloze speakers zal 360 Reality Audio eveneens toegankelijk worden. Hierbij focust Sony zich op het reproduceren van een driedimensionale muziekbeleving vanuit één losse speaker. Andere fabrikanten van audioproducten kunnen ook gebruik maken van de nieuwe audiocodec.

Ter gelegenheid van de lancering van 360 Reality Audio is Sony een samenwerking aangegaan met Live Nation clubs en theaters. Met dit toonaangevende entertainmentbedrijf zijn een reeks concerten vastgelegd van onder meer The Wombats, AJR, Good Charlotte, Chris Lane, Jorja Smith, Tritonal, Jesse McCartne en Kodaline.

Verkooppunten van het merk sony