De NAD T757 V2 in gebruik
Tijd om aan de slag te gaan met de veelbelovende NAD T757 V2. Dankzij de flexibele aansluitingen, kan iedereen snel aan de slag. Het slimme auto-setup systeem neemt het instellingswerk van je over, of je kan ook zelf alles instellen. Het OSD, On Screen Display, is heel toegankelijk en vlot bedienbaar. Hierdoor heb je, gelukkig, geen NAD receiver ‘for dummies’ nodig, iedereen krijgt het toestel makkelijk aan de praat. We sluiten een Bluray speler en een Apple TV aan via HDMI en een monitor out naar een Panasonic Plasma en we zitten klaar om te zien wat de NAD T757 V2 in huis heeft.
Om de Music First filosofie aan een test te onderwerpen, combineerden we de NAD T757 V2 met een set B&W CM 10 speakers en maakten we gebruik van de bi-amping faciliteit. Al snel hoorden we het potentieel van het apparaat. In eerste instantie beluisterden we de speaker in de Diamand Room met de NAD Master Serie M2, de top in NAD versterking. Na het bi-ampen, bleef er toch nog steeds zo’n 70 à 80 procent resultaat over, wat bijzonder knap is voor het bijbehorende prijskaartje van 1.499 euro. Het is geweldig dat je met een AV receiver naar stereo kan luisteren, zonder daarbij in te boeten aan kwaliteit. De speakers bouwen heel wat druk op en NAD houdt de touwtjes mooi in handen. Door het bi-ampen gebruiken we het volledig beschikbare versterkervermogen: 4 x 120 watt. Dit resulteert bij muziek in een prachtig geluidsbeeld, met een zeer knappe opbouw en een ongekende diepte in het beeld. Ook lage tonen worden perfect strak gehouden met voldoende controle en een mooie beschikbaarheid aan fijne details. Er is voldoende body aanwezig en qua klankkleur neigt NAD bijna altijd naar neutraal, met een lichte verteerbaarheid, waardoor je uren aan een stuk met gemak kan luisteren naar muziek.
Melody Gardot in perfect stereo
Melody Gardot laat met haar CD album ‘The Absence’ een mooie mix van jazzy pop horen met een zeer sensuele en sexy stem. In de nummers ‘Mira’ en ‘Amalia’ hoor je echt de stem met voldoende karakter. Als je vaak naar bepaalde artiesten luistert, weet je na een tijdje hoe die stem moet klinken en bij de NAD T757 V2 is er zeker genoeg definitie aanwezig om de melodie meteen te herkennen, alsook de textuur van haar stem en de mondbewegingen. Dat zijn allemaal fijne details die de muzikale ervaring nog intenser maken en zorgen voor kippenvelmomenten. Ook de verschillende instrumenten komen naar voor in een mooie opstelling die allesbehalve plat klinkt, maar wel lekker los. Ze zweven in de lucht met voldoende ruimte en je kan echt zeggen waar welke instrumenten zitten. Alles wordt mooi gepositionneerd met een heel knap oplossend vermogen.
Beklijvende Youn Sun Nah
In het rijtje sexy vrouwenstemmen steelt ook de Aziatische Youn Sun Nah de show met haar album ‘Same Girl’. De nummers ‘Moon Dog’, ‘Pancake’ en ‘La Chanson D’Hélène zijn opgebouwd met ritmische drumpartijen die er met veel gewicht moeten staan, want ze geven een draagvlak aan de rest van het nummer. De stem van Youn Sun Nah wordt daar dan als het ware ingelegd en ze zingt ook altijd erg close in de micro, waardoor het lijkt alsof ze voor je staat.
Chris Botti uit zijn dak in Boston
De Bluray ‘Live in Boston’ van Chris Botti hebben we met een 5.1 systeem afgespeeld met verschillende luidsprekercombo’s: Bowers & Wilkins M1 (5 stuks) met een PV1D actieve subwoofer, Dali Fazon F5 met Fazon LCR, 2 Fazon Sat’s en een Dali Sub. Door de NAD T757 V2 aan verschillende luidsprekersets te hangen, wordt het makkelijk om de kleur en de capaciteit van de versterker op te merken. Het resultaat is een ogenschijnlijk hoog vermogen, bij welke speaker dan ook. Nooit is er sprake van te weinig power, integendeel. Alles wordt steeds mooi onder controle gehouden. Bij Chris Botti is het timbre van de trompet altijd heel belangrijk. In de Diamond Room komen alle fijnzinnige details aan bod in de vorm van het aanblazen en spetteren van de trompet en de kleur van het instrument. Wonderlijk genoeg komt daar met de NAD T757 V2 enorm veel van terug. De stemmen die voorkomen in de ‘Live in Boston’ Bluray komen met verve over uit de luidsprekers, net als realistische drumpartijen. Ook de basgitaar komt aan bod met voldoende gewicht en fijnzinnigheid. De piano die volheid in het laag krijgt en genoeg transparantie om de melodielijn te volgen. Elke noot heeft genoeg klankkarakter, zodat het geheel bijzonder muzikaal klinkt. Lekker genieten.
David Foster hitmachine
David Foster mag eveneens van zich laten horen met de Bluray ‘Hitman’, dat boordevol nummers staat waarin heel wat van de lage tonen naar voren komen. Maar zonder problemen trekt de versterker zich uit de slag met vooral de stemmen die prachtig en los klinken, met genoeg detail en lucht en ze hangen aangenaam tussen de speakers. Ook vanuit de center speaker wordt de stem mooi geprojecteerd, waar bij andere receivers het geluid vaak in de speaker blijft hangen. Dit onderlijnt de Music First filosofie.
Bulderen met Transformers 3
Over naar film met ‘Transformers 3’ van Michael Bay, die boordevol actie zit en één brok dynamiek vormt. Het dynamisch vermogen is hierbij erg belangrijk, net als voldoende kanaalscheiding. Bij dit soort film ontstaat een soort van 3D bubbel, waardoor je in de film wordt gezogen. De NAD T757 V2 pakt uit met voldoende vermogen om dynamische passages van ontploffingen en de druk in het laag bij effecten te leveren. Tussen al dat geweld, is er plaats genoeg voor dialoog met dit toestel. Waar anderen moeten inboeten aan vermogen, met de stem die in de speaker verdwijnt, is daar bij de NAD T757 V2 niets van te merken dankzij de enorme vermogencapaciteit. Dit resulteert in haarscherpe dialogen, die netjes voor de speaker worden geprojecteerd.