In een recent blogartikel schrijft Bowers & Wilkins een top tien van hun favoriete film soundtracks. Van Pulp Fiction over Blade Runner tot The Good, The Bad and The Ugly; Bowers & Wilkins weten écht waarover ze het hebben.
“We have selected ten great-sounding movie soundtrack albums. Music that works with or without the movie”. Zo begint B&W passend aan hun blogartikel. Het merk legt uit dat er twee soorten soundtrack albums zijn. De soort waarop tracks die in de film gebruikt worden verzameld wordt, en de soort waarbij de tracks speciaal voor de film geschreven en gecomponeerd werden.
Bowers & Wilkins wijst erop dat zo’n compilatiealbum wel eens voor hifi-gerelateerde problemen kan zorgen. Zo’n album bestaat immers uit verschillende tracks van verschillende artiesten die in verschillende omstandigheden zijn opgenomen, en zo krijg je een auditieve wirwar op één album. Verder wijst B&W nog op enkele voor- en nadelen van beide soorten albums.
Hun top tien start Bowers & Wilkins met de filmmuziek van Paris, Texas door Ry Cooder. Deze track staat volgens B&W volledig op zichzelf zonder de film, en dat is pure kunst volgens het merk. Vervolgens spreekt Bowers & Wilkins over de soundtrack van Trainspotting die door verschillende artiesten (Brian Eno, Iggy Pop, Lou Reed,…) werd gebracht. De track is erg representatief voor de periode waarin hij werd uitgebracht, het midden van de jaren ’90, en neemt je als luisteraar meteen weer mee naar die tijd.
Dan mijmert B&W verder over de soundtrack van Taxi Driver door Bernard Herman. Deze componist heeft diverse soundtracks op zijn palmares, maar dit stuk voor Taxi Driver is volgens B&W toch echt een pronkstuk. Luister hier gerust zelf.
Voort gaat de top tien met het thema van HEAD, Porpoise Song door The Monkees. Daarna belicht Bowers & Wilkins All Things Beautiful van Assassination of Jessie James by the Coward Robert Ford door Nick Cave en Warren Ellis. Wij zijn het hier ruimschoots met B&W eens, en als je hieronder even luistert snap je ook meteen waarom.
Een Tarantino ontbreekt maar zelden in eender welke filmlijst, en dus ook hier ontbreekt hij niet. Deze soundtrack van Pulp Fiction laat classics terugkomen en in is onlosmakelijk verbonden met de film.
De soundtrack van Across 110th Street van Bobby Womack en JJ Johnson werd ondertussen in diverse films opnieuw gebruikt, en staat voor zijn kwaliteiten dus ook in deze top tien van Bowers & Wilkins. Verder gaan we met de geweldige film Blues Brothers.
Het magische titellied Blade Runner is niet alleen de soundtrack van een geweldige film, het is ook een belangrijk werk in de geschiedenis van elektronische muziek. Daarom ontbreekt het dus ook niet in deze lijst.
Afsluiten doet Bowers & Wilkins met The Good, the Bad and the Ugly door Ennio Morricone.
Voor het volledige blogartikel en soundtracks, klik hier.