Als je de doos van Pandora opent, weet je niet wat je te wachten staat. Dat geldt ook voor de Marantz Melody X (M-CR612). Een elegante alleskunner in een compact jasje die veel meer in zijn mars heeft dan je zou vermoeden.

Als gevolg van de exponentiële groei van streamingproducten, zijn alles-in-een systemen een beetje op de achtergrond geraakt. Marantz heeft hier handig op ingespeeld met de Melody X. Een volwaardig hifisysteem met een elegant design dat alles aan boord heeft om al je muziek op 1 plaats te centraliseren.

Uitstraling

De Melody X heeft de typische vormgeving en uitstraling die elke Marantz kenmerkt. Met zijn compacte afmetingen vindt hij altijd wel ergens een plekje in huis. Hij ziet er niet alleen goed uit maar hij heeft ook veel te bieden. Op het front van de Melody X ontdekken we de intuïtief te gebruiken bedieningstoetsen met links de menutoetsen en rechts de bediening voor de ingebouwde cd-speler. De voor Marantz kenmerkende centraal geplaatste aan/uitschakelaar wordt geflankeerd door de toetsjes voor de volumeregeling en de bronkeuze. De cd-lade zit pal boven het grote, heldere display.

Hij ziet er niet alleen goed uit maar hij heeft ook veel te bieden

Veel is niet genoeg

Heb je aan al deze toetsen geen boodschap, dan is er uiteraard nog de bijgeleverde afstandsbediening. En als zelfs dat je nog teveel is, commandeer dan je Melody X met Amazon Alexa, Google Assistant of Apple Siri. Vraag om je favoriete muziek af te spelen, zet het volume hoger, ga naar het volgende nummer, wissel van input enzovoort.

Interne keuken

De M-CR612 heeft alles aan boord om te kunnen spreken van een toestel met veel functionaliteiten. Een cd-speler, DAB+ en FM radio, TuneIn internetradio, AirPlay 2, Bluetooth, HEOS en alle mogelijke streamingmogelijkheden zoals Prime Music, Spotify, Napster, Deezer, TuneIn en Qobuz. Voeg daar nog het ingebouwde HEOS multiroomsysteem aan toe waarmee je tot wel 32 plaatsen tegelijk kunt aansturen en je begrijpt dat je met de Melody X overal en in alle vormen van je favoriete muziek kunt genieten. Met zijn vier klasse D-versterkers, 1 per kanaal, is het voor de Melody X een fluitje van een cent om twee paar luidsprekers aan te sturen met een onafhankelijke volumeregeling voor elk paar.

Digitaal of analoog, de M-CR612 kan het allemaal aan

Aansluitmogelijkheden

Om dat alles aan het spelen te krijgen heb je natuurlijk de nodige in- en uitgangen nodig. Ook daaraan ontbreekt het de Melody X niet. Je kunt er twee paar luidsprekers op aansluiten en een DAB-antenne. De Melody X heeft 2 optische ingangen waarvan er 1 expliciet voor TV voorzien is. Sluit je digitale tv via kabel of satelliet box en een Blu-ray of dvd-speler aan op 1 van de 2 digitale audio-ingangen en de Melody X wordt automatisch ingeschakeld als je de tv aanzet. Ook vinylliefhebbers kunnen dank zij de analoge ingang bij de Melody X terecht. En dan vergeten we bijna nog alle mogelijke USB-ingangen en netwerkaansluitingen. Ook aardig meegenomen is de aansluiting voor een hoofdtelefoon, een item dat de meeste moderne versterkers over het hoofd zien. Had je misschien nog iets gewenst?

Luisteren

Voor de luistertest hebben we de Melody X aangesloten op een paar Dali Fazon speakers die best wat power en finesse vragen om goed te presteren. Het is niet vanzelfsprekend om lyrisch uit te wijden over de klankkwaliteit van een toestel met een prijskaartje van 699 euro. Toch kunnen we meegeven dat de kleine Marantz met zijn 2 x 60 Watt voldoende krachtig is om een stabiele en correcte muziekweergave te garanderen. De detaillering van de weergave op dit prijsniveau scoort bovengemiddeld waarbij we de versterker van de Marantz Melody X extra in de bloemen zetten. Wat een kracht en finesse zit er in deze kleine versterker! Door die stabiliteit en de uitgebreide instelmogelijkheden van het geluid, waaronder een toonregeling, is het niet moeilijk om het muzikale karakter van de Marantz aan te passen aan je persoonlijke voorkeuren zodat je van een goede muziekbeleving kunt genieten. Digitaal of analoog, de Melody X kan het allemaal aan. De Marantz Melody X is beschikbaar in een zwarte of een klassieke zilver/gouden afwerking en oogt chique.

De kleine marantz is voldoende krachtig om een stabiele en correcte muziekweergave te garanderen

Besluit

Muziekliefhebbers die voor compacte audiosystemen kiezen maar toch over alle mogelijke functionaliteiten willen beschikken, van een goede klankkwaliteit houden en over de vrijheid willen beschikken om hun muziek af te spelen waar ze dat zelf willen, kunnen in de Melody X M-CR612 een mooie oplossing vinden. Of je nu digitaal of analoog georiënteerd bent, het maakt niet uit. Marantz beschikt over meer dan meer dan 65 jaar expertise en is er met de Melody X voor de zoveelste keer in geslaagd om een goed evenwicht te vinden tussen prijs en kwaliteit.

Marantz Melody X

8.5

8.5/10