Yamaha is al jaren een merk dat me nauw aan het hart ligt. Al sinds eind jaren 90, toen ik zelf nog muziek speelde en me dagelijks bezighield in mijn kleine home-recording studio nam Yamaha de bovenhand. Niet alleen speelde ik gitaar op een Yamaha APX-8A semi-akoestische gitaar, maar ook in mijn home studio stond naast mijn 32-kanaals Soundcraft mengpaneel de betaalbare digitale versie van Yamaha: de O1V. Zet daarnaast nog eens de expertise van het gerenommeerde Japanse audiomerk in het maken van de eerste surroundversterker (met innoverende DSP-geluidsformaten) en je begrijpt dat in mijn wereld van muziek spelen: het opnemen en het weergeven ervan een belangrijke plaats hebben ingenomen.

Goed, degelijk en betaalbaar. Zo heb ik de Yamaha producten altijd ervaren. Door te blijven innoveren zetten ze stappen richting de absolute top. Zo testten we onlangs de Yamaha A-S3200 versterker die door onze redactie en een heleboel andere mensen vol enthousiasme hartelijk werd ontvangen. Een absolute topversterker die Yamaha zeer stevig op de high end markt neerzet. Als Yamaha naast hun eerste high end speakers, de grote NS-5000 modellen (prijs 17.000,- euro inclusief de stands), nu ook een kleiner broertje lanceren met de boodschap dat bepaalde innovaties nog verder werden doorontwikkeld, dan wekken ze absoluut onze interesse op.

Yamaha NS-3000 Review

Met veel plezier hebben we de NS-3000 op onze ‘muzikale testbank’ gelegd. Uiteraard in combinatie met onze Yamaha A-S3200 versterker, een aantal kwalitatieve bronnen en een hele portie van hoogwaardige muziek. Kortom, het is zeer leuk om aan de slag te gaan met de producten van Yamaha. Deze firma heeft wereldwijd als enige de expertise in huis om muziek te maken (zie muziekinstrumenten Yamaha), muziek op te nemen (zie Pro-gamma Yamaha ) en muziek kwalitatief weer te geven (zie Audio Visual afdeling Yamaha).

Yamaha NS-3000 ReviewReview: Yamaha A-S3200

De Yamaha NS-3000: voorgesteld

Zoals hierboven vermeld heeft Yamaha enkele jaren geleden de NS-5000 topluidsprekers op de markt gebracht. Hun eerste high end speakers die heel wat technologie en innovaties van Yamaha verborg. Deze zeer imposante speaker, die door zijn uiterlijk jammer genoeg niet door iedereen werd geliefd, heeft een heel natuurlijke en muzikale weergave.

Yamaha NS-3000 ReviewMet de Yamaha NS-3000 ging men de uitdaging aan om een speaker op ‘hetzelfde’ referentieniveau te ontwikkelen maar dan met een kleinere en nog meer verfijnde uitstraling. Kortom een hoogkwalitatieve boekenplankluidspreker op een absoluut referentieniveau die eenvoudig in elke huiskamer gezet kan worden.

Met deze filosofie werd de Yamaha NS-3000 op de markt geïntroduceerd. Een kleine tweeweg luidspreker die er eerlijk gezegd mooi, maar niet zo high end uitziet. Laat je zeker niet misleiden want de NS-3000 oogt dan wel klein maar de innovaties, het volume en vooral het muzikale niveau waarop deze speakers spelen is indrukwekkend hoog.

Natuurlijk hangt ook daar zijn prijskaartje aan. De innovatieve NS-3000’s worden voor 12.000,- euro inclusief de unieke stands op de markt gezet. Te duur? Ik leg je heel graag in onderstaande review grondig uit waarom de Yamaha NS-3000 luidsprekers elke euro meer dan waard zijn.

“Tweeweg kan heel krachtig en gedetailleerd zijn.”

Benieuwd naar het design en de mogelijkheden? Je ontdekt er nog meer over in deze leuke video die wij maakten van de Yamaha NS-3000 speakers.

Techniek en technologie

De Yamaha NS-3000 is een sober ogende tweeweg luidspreker die in een mooie en tevens zwarte pianolak behuizing is opgevat. Vooraan stralen 2 ‘aluminium’ ogende drivers (tweeter en woofer) terwijl je aan de achterkant de degelijke ‘gouden’ luidsprekeraansluitingen terugvindt.

Yamaha NS-3000 ReviewDe NS-3000 zal met zijn mooi uiterlijk niet snel opvallen of visueel er sterk tussenuit springen. Het unieke van deze luidspreker zit mooi opgeborgen onder de ‘motorkap’ en zie je niet. Maar deze maakt wel een enorm hoorbaar verschil. We nemen graag verder een kijkje…

Laten we beginnen met het ‘aluminium’-achtige materiaal van de tweeter en woofer: Zylon™. Zylon™ is een stof die reageert met een hoge snelheid en is te vergelijken met Beryllium. Volgens Yamaha heeft deze het karakter van een ‘papieren‘ conus. Dat klinkt voor menig hifi-liefhebber nog steeds ‘warmer’ en ‘muzikaler’.

Bij de NS-3000 wordt dezelfde tweeter als bij de NS-5000 gebruikt. Naast Zylon™ is er een RS-compartiment aan de achterkant gebruikt die buisresonantie opheft en zo de nauwkeurigheid van de weergave duidelijk verhoogd. Daarnaast heeft de NS-3000 een nieuwe Zylon™ woofer aan boord van maar liefst 16 cm.

Ik hou van tweeweg luidsprekers. Door hun eenvoudige opbouw hebben ze meestal een hoge precisie en een vlotte muziekweergave die dikwijls het niveau van gelijkwaardige driewegsystemen overstijgt. Door uitgekiende drivers te kiezen in combinatie met de allerbeste crossover componenten is het meestal iets eenvoudiger en ook ‘goedkoper’ (dat is natuurlijk heel relatief) om tot een absoluut high end niveau te komen.

Het cross-over circuit van de NS-3000 is voorzien van de mCap® SUPREME EVO-audiocondensatoren van Mundorf (Duitsland). In combinatie met precisie spoelen en weerstanden spelen deze muzikaal de pannen van het dak. Daarover later meer.

Om de NS-3000 wat meer ‘body’, ‘presence’ of ‘volume’ te geven zijn ze achteraan voorzien van een baspoort. Yamaha heeft schuimrubberen pluggen meegeleverd om de basweergave een beetje te kunnen regelen. Zonder deze pluggen, dus met de baspoort open, spelen de Yamaha NS-3000’s zeer open en het best. Worden de pluggen ingezet? Dan wordt het geluidsbeeld duidelijk wat ‘dicht gepitst’.

De NS-3000 produceert heel wat volume en daardoor moet het dan ook een zeer stevige speaker zijn. De behuizing wordt daarom met lasertechnologie uitgelijnd en uitgetekend om zo weinig mogelijk interne resonanties te krijgen. Om het uiterste uit de ‘muzikale kan’ te halen heeft Yamaha een nieuw akoestisch absorptie-element ontwikkeld dat perfect voor de NS-3000 geoptimaliseerd is.

Zoals eerder al vermeld zorgen de luidsprekeraansluitingen voor een hoogwaardige aansluiting van je luidsprekerkabels. Bovendien kan je bij Yamaha ook perfect afgestemde stands aankopen voor dit model van speakers. Jammer genoeg werden deze voor de test niet meegeleverd want deze zijn visueel en auditief een perfecte match voor deze speakers. Voor onze test hebben we de NS-3000 op onze eigen witte stands gezet en zijn met onze eigen unieke luisteropstelling aan de slag gegaan. Hieronder een overzicht:

• Versterker: Yamaha A-S3200
  • Bron: Streamer Node 2i, Evo 432, Oppo 205
  • Bekabeling: Supra: XL Annorum, Voeding en interlinies
  • Akoestische behandeling: Artnovion absorbers, diffusers en basstraps

De luistertest

Het leukste aan het schrijven van een review is effectief aan de slag gaan met de muziek. Ik heb een leuk lijstje high res files op mijn favoriete Qobuz playlist staan. Daarnaast staan er heel wat kwalitatieve muziekbestanden op mijn lokale NAS. Als fysieke drager heb ik mijn beste SACD’s en CD’s uit de kast gehaald. Perfect om in mijn akoestisch aangepaste luisterruimte de NS-3000 aan een grondige test te onderwerpen.

Mijn muzieksmaak is heel breed. Ik kan steeds genieten van een rustig stukje klassiek of jazz, maar jaag ook heel graag een stevig rocknummer door de luidsprekers. Elektro is mij niet onbekend en daarom denk ik dat mijn persoonlijke muzieksmaak zich ideaal leent om de NS-3000 qua muzikaliteit en correctheid aan een allround test te onderwerpen. Eens we de speakers goed gepositioneerd hebben en we de ideale luisterpositie hebben gevonden, beginnen we met onze luistertest.

Yamaha NS-3000 Review

Muzikale emotie

De Yamaha NS-3000’s zijn geen gewone luidsprekers. De belangrijkste karaktertrek is echt wel een uitzonderlijke muzikale precisie die niet van het uiterlijk valt af te lezen. De combinatie met de A-S3200 versterker werkt opmerkelijk goed en levert enorm veel rust en controle in de geluidsweergave.

Sluit je ogen en het lijkt alsof er een paar grote vloerstaanders in je kamer staan. De Yamaha NS-3000 speelt met een buitengewone presence en een brede soundstage zodat ze bijna hun eigen uiterlijk ver voorbij spelen. Een voorbeeld daarvan is het live opgenomen ‘Idiot Prayer’ van Nick Cave waarbij hij alleen achter een piano in Alexandra Palace plaatsneemt om enkele nieuwe maar ook oude nummers te spelen. Een prachtig album dat in tijden van Covid-19 een realistische live performance in je kamer kan toveren. Rauw, ruw, maar enig mooi weergegeven door de NS-3000’s. De diepgang en detaillering in deze opname brengt bij mij heel wat emoties teweeg. Het podium is groot net zoals dat van Alexandra Palace. Ook de dynamiek die deze speakers creëren bij het weergeven van de piano is ronduit prachtig!

Zoals we eerder al vermelden speelden we zonder pluggen in de baspoort van de NS-3000. In kantlijn wil ik wel vermelden dat in een ruimte met ‘slechte’ akoestiek de luidsprekers iets te veel laag kunnen geven. Oplossen? Dat doe je door de pluggen terug aan te brengen. Hierbij krijg je wel wat meer controle over de bas maar spelen de NS-3000’s niet zo ‘los’ en ‘correct’ als zonder de pluggen.

Yamaha NS-3000 ReviewHierboven heb ik de precisie van de NS-3000 speakers reeds aangegeven. Daarnaast zorgt de tweeter voor enorm goede prestaties. Maar om goed te ‘presteren’, heeft deze tweeter muzikale kwaliteit nodig. Bij een minder goede aanvoer van muziek is ie onvergeeflijk en kan de muziekweergave wat onaangenaam hard klinken. Hierbij ligt de verantwoordelijkheid dan bij de slechte opnamekwaliteit.

Bij goede opnames blinkt de NS-3000 uit in een enorme detaillering. De verschillende instrumenten of aparte geluiden herkennen bij complexe muziekstukjes is gemakkelijk. De NS-3000 verwerkt details en dynamiek op een buitengewoon hoog niveau. Deze combinatie (details en dynamiek) zorgt voor een realistische geluidsweergave die ronduit indrukwekkend is voor zo’n kleine luidspreker.

Gelukkig duurt zo’n luistertest niet enkele uren, minstens enkele dagen. Gelukkig in mijn geval zelfs enkele weken. Voor mij heeft Yamaha een duidelijk statement gemaakt: ‘liefde voor muziek’. Yamaha maakt met de NS-3000’s hun passie en liefde voor muziek toon- maar vooral voelbaar. Ik verduidelijk dit graag. Het merk werkt al jaren in hun filosofie en branding rond het maken, opnemen en weergeven van muziek. In de kleine NS-3000 luidsprekers hoor je deze unieke expertise. Tegelijkertijd hebben ze dat op een indrukwekkend hoog niveau gebundeld.

Daarom is het volgens mij zeker en vast de moeite waard om de NS-3000’s van Yamaha zelf te gaan ontdekken. Neem even de tijd om deze speakers bij een vakhandel te beluisteren. Deze ‘muzikale ontmoeting’ zal je bij blijven. Natuurlijk als je, net zoals mij, voldoende tijd neemt om de muziek tot je te laten komen. De NS-3000’s werken beetje bij beetje op je in en veroveren dan plots je muzikale hart. Omdat ze net datgene doen wat voor mij (en heel wat muziekliefhebbers) echt belangrijk is. Ze laten de muziek spreken, samen met alle emoties opgenomen door de muzikant, gespeeld op karaktervolle instrumenten in een prachtige muzikale weergave.

De NS-3000 modellen zijn dan wel prijzige luidsprekers, maar zeker niet duur omdat ze op dit niveau ronduit ongeëvenaard spelen. Zet je eventuele vooroordelen over Yamaha aan de kant en neem de tijd om deze speakers te ontdekken. Met je favoriete muziek zal je een muzikaal gevoel krijgen dat je nog niet eerder hebt beleefd.

De Yamaha NS-3000 is een precisie-instrument dat in een akoestische aangepaste omgeving voluit tot zijn recht komt. Het potentieel is aanwezig in overvloed en wordt prachtig weergegeven in combinatie met een goede versterker en bron.

Ben je zoekende naar een systeem dat veel verder speelt dan een gemiddelde muziekinstallatie? Ben je zoekende naar betaalbare high end? Heb je een enorme passie voor realistische, gedetailleerde muziek en hou je hierbij van het echte live gevoel? Dan moet een ontmoeting met de Yamaha NS-3000 zeker op je muzikale bucket list staan. Ga deze indrukwekkende kleine luidsprekers dus zeker een keertje bekijken maar vooral beluisteren. Yamaha’s muzikale passie zal zeker en vast de jouwe worden.

Yamaha NS-3000

12.000,- euro (met stands)
8.8